Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 26 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Gl 625/22

Prawo geologiczne i górnicze

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Sędzia WSA Dorota Fleszer, Asesor WSA Aleksandra Żmudzińska (spr.), Protokolant Specjalista Beata Kujawska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi J. G. na decyzję Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach z dnia 3 czerwca 2022 r. nr PR.5432.25.2022 ldz.15942/06/20252/WS w przedmiocie opłaty podwyższonej za wydobycie kopaliny bez wymaganej koncesji oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 3 czerwca 2022 r. nr PR.5432.25.2022 L.dz.15942/06/2022/WS Prezes Wyższego Urzędu Górniczego utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w W. z dnia 7 kwietnia 2022 r., znak: [...], ustalającą J. G. (dalej zwanego skarżącym) opłatę podwyższoną, za wydobycie w 2017 r., bez wymaganej prawem koncesji, kopaliny (piasku) w ilości

[...] ton, z terenu działki ewid. nr [...] (wcześniej [...]), położonej w miejscowości B., gmina B., powiat o., województwo w., w wysokości: [...] zł.

W podstawie prawnej organ powołał art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia

14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, ze zm. - zwanej dalej "k.p.a.") w związku z art. 140 ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2022 r., poz. 1072, ze zm. - zwanej dalej "p.g.g."). Natomiast w uzasadnieniu przedstawił następujący stan faktyczny.

W dniu 4 września 2017 r. do Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w W. wpłynęło pismo Starosty O. z dnia 29 sierpnia 2017 r., znak: [...], informujące, że na działce nr [...], należącej do skarżącego, stwierdzono wydobywanie kopaliny bez uzyskania wymaganych decyzji.

W dniu 17 października 2017 r. pracownicy inspekcyjno-techniczni OUG w W. przeprowadzili wizję terenową działki nr [...], w trakcie której stwierdzili, że w wyniku prowadzonej eksploatacji kruszywa naturalnego, w północno-wschodniej części działki powstało wyrobisko o powierzchni [...] m2. Eksploatacja prowadzona była dwoma piętrami w warstwie suchej. Wysokość I piętra wynosiła ok. [...] m, natomiast II piętra ok. [...] m. Kąt nachylenia skarp wyrobiska miejscami przekraczał [...]°. Teren wyrobiska nie był ogrodzony, ani oznakowany w sposób widoczny tablicami. Część wyrobiska o powierzchni ok. [...] m2 została zasypana. Według obmiaru, łączna powierzchnia wyrobiska przed jego zasypaniem wynosiła ok. [...] m. Eksploatowaną w wyrobisku kopaliną był piasek ze żwirem, a materiałem nadkładowym był humus i zanieczyszczony piasek. W trakcie oględzin na terenie przedmiotowej działki nie było żadnych maszyn do robót ziemnych. Stwierdzono jednak, że drogi wyjazdowe z wyrobiska są rozjeżdżone ciężkim sprzętem i prowadzą na południowo-zachodnią część działki nr [...], na której trwała budowa zakładu piekarniczego z infrastrukturą, której Inwestorem był "Piekarnia [...]" Sp. z o.o., a wykonawcą D. Sp. z o.o. Na terenie budowy piekarni znajdował się ciężki sprzęt do robót budowlanych i drogowych (koparka, ładowarka, spycharka i wozidło). W czasie oględzin sporządzono dokumentację fotograficzną i wykonano pomiar sytuacyjno- wysokościowy wyrobiska, na podstawie którego sporządzono "Dokumentację ustalającą ilość kopaliny wydobytej bez koncesji" z dnia 6 listopada 2017 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00