Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 6 grudnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 771/22

Użyte w art. 66 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego pojęcie "szczególnie uzasadnionych przypadków" winno być rozumiane wąsko i oznaczać takie sytuacje, w których nie jest możliwe pełnienie funkcji kierowniczej, a konieczność natychmiastowego przerwania czynności zachodzi ze względu na zagrożenie interesu publicznego, ponieważ naruszenie prawa przez dyrektora lub wicedyrektora jest na tyle istotne, że nie pozwala to na dalsze wykonywanie obowiązków przez daną osobę, a stwierdzone w ich pracy uchybienia mogą prowadzić do destabilizacji funkcjonowania szkoły, a przy tym nie ulega wątpliwości, że osoba sprawująca funkcję kierowniczą utraciła zdolność wykonywania powierzonej jej funkcji z przyczyn etycznych lub rażącej niekompetencji w realizacji spoczywających na niej obowiązków.

Teza od Redakcji

Dnia 6 grudnia 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2022 roku sprawy ze skargi Gminy Prostki na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odwołania ze stanowiska dyrektora Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Prostkach - oddala skargę.

Uzasadnienie

Wójt Gminy, działając na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (Dz. U. 2021 r., poz. 1082 ze zm.), dalej "P.o." oraz art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn zm.), dalej: u.s.g., w dniu 17 czerwca 2022 roku wydał zarządzenie Nr [...] o odwołaniu J. C. ze stanowiska dyrektora Szkoły Podstawowej w A. W uzasadnieniu zarządzenia wskazano, że w sprawie ziściły się przesłanki do odwołania dyrektora szkoły noszące znamiona szczególnie uzasadnionych przypadków, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 2 P.o. Pierwszą okolicznością przemawiającą za takim rozstrzygnięciem było w ocenie Wójta zawarcie w arkuszu organizacyjnym Szkoły Podstawowej w A - na rok 2022/2023 - zapisu: "Zaopiniowano na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dn.04.04.2022 r.", a następnie przedłożenia go organowi gminy do zatwierdzenia, w sytuacji, gdy z protokołu posiedzenia Rady Pedagogicznej SP z 4 kwietnia 2022 roku wynikało, że dyrektor nie przedłożył radzie do zaopiniowania tego dokumentu, co nastąpiło dopiero na kolejnym zebraniu w dniu 27 maja 2022 roku. Działanie to, zdaniem Wójta, świadczy o zamiarze celowego wprowadzenia w błąd organu gminy przez dyrektora. Kolejnymi uchybieniami w pracy na stanowisku dyrektora szkoły, jakie stwierdził organ gminy, było długotrwałe przebywanie przez J. C. na zwolnieniach lekarskich w roku 2021 i 2022, co miało mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie szkoły, nierealizowanie zaleceń z kontroli Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, odmowa udostępnienia informacji w zakresie udzielanych przez szkołę zamówień, uniemożliwiająca kontrolę nad ponoszonymi przez tę placówkę wydatkami, a także niewłaściwa organizacja pracy kierownictwa szkoły polegająca na zezwoleniu na przebywaniu na urlopie wypoczynkowym zarówno Dyrektora Szkoły, jak i zastępującego go Wicedyrektora, co jest sprzeczne z art. 68 ust. 9 P.o.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00