Wyrok WSA w Łodzi z dnia 7 marca 2019 r., sygn. III SA/Łd 99/19
Oświata
Dnia 7 marca 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: , Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Furmanek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska, Asesor WSA Małgorzata Kowalska, , , Protokolant Specjalista Dominika Janicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 marca 2019 roku sprawy ze skargi Miasta Ł. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności zarządzenia w sprawie odwołania ze stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej nr [...] w Ł. oddala skargę.
Uzasadnienie
III SA/Łd 99/19
UZASADNIENIE
Prezydent Miasta [...] zarządzeniem z [...] r. (Nr [...]) wydanym na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) [dalej: ustawa o samorządzie gminnym] oraz art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (tj. Dz.U z 2018 r., poz. 996 ze zm.) [dalej: Prawo oświatowe] odwołał E.W. ze stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej nr [B] z oddziałami sportowymi w Ł. przy ul. A. 14, bez wypowiedzenia.
Przed wydaniem zarządzenia organ prowadzący szkołę zwrócił się do [...] Kuratora Oświaty o wyrażenie opinii w związku z zamiarem odwołania E.W. z funkcji Dyrektora Szkoły. [...] Kurator Oświaty, w odpowiedzi na powyższe, poinformował, że przepisy Rozdziału 6 Prawa oświatowego, dotyczące przyjmowania do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek adresowane są do organów prowadzących szkół i placówek. Ocena procesu zorganizowania przez poszczególne szkoły procesu rekrutacji pozostaje w kompetencji organów prowadzących. Brak dostępu do systemu naboru elektronicznego oraz pełnej dokumentacji uniemożliwia natomiast zajęcie stanowiska o prawidłowości przebiegu postępowania rekrutacyjnego.
W uzasadnieniu zarządzenia o odwołaniu Dyrektora Szkoły, podpisanym przez Dyrektora Wydziału Edukacji wskazano, że powodem odwołania jest wchodzenie w zakres kompetencji organu prowadzącego poprzez samowolne działania dyrektora powodujące zwiększenie liczby uczniów w oddziałach ponad liczbę wskazaną w § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649, ze zm.) [dalej: rozporządzenie], brak możliwości porozumienia z dyrektorem oraz brak prowadzenia dokumentacji szkoły.