Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 listopada 2022 r., sygn. II SA/Ol 801/22
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Bogusław Jażdżyk asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 listopada 2022 r. sprawy ze skargi Województwa Warmińsko-Mazurskiego na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia 9 września 2022 r. nr SKO.61.28.2022 w przedmiocie uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezior Orzyskich I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz uchwałę Rady Gminy Ełk nr LVII/415/2022 z dnia 29 kwietnia 2022 r.; II. zasądza od organu Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie na rzecz strony skarżącej Województwa Warmińsko-Mazurskiego kwotę 580 zł (pięćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Uchwałą nr LVII/415/2022 z dnia 29 kwietnia 2022r. Rada Gminy Ełk (dalej jako: "Rada", "organ"), po ponownym rozpoznaniu sprawy, powołując się m.in. na art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 204 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2021 r. poz. 1098, ze zm.), odmówiła uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Warmińsko- Mazurskiego (dalej jako: "Sejmik") w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Jezior Orzyskich, bowiem jej przyjęcie prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń obowiązującego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Ełk w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jaki obszar chroniony krajobrazu ma chronić.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia opisano dotychczasowy przebieg prowadzonego postępowania, dokonane ustalenia, jak też podstawy prawne i faktyczne rozstrzygnięcia. Wyjaśniono, że odmówiono uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego (dalej jako: "projekt uchwały Sejmiku") z uwagi na zapis § 5 ust. 7 pkt 3 i 4 oraz § 5 ust. 1 pkt 2 tego projektu, gdyż w ocenie organu doprowadzą one do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń Studium uwarunkowań i kierunków rozwoju zagospodarowania przestrzennego gminy Ełk (dalej jako: "studium"). Przytoczone zapisy formułują zakaz budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegowej rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych. Zakaz nie będzie dotyczyć obszarów zwartej zabudowy miast i wsi w granicach obowiązujących w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. W przypadku zaś obszarów, dla których obowiązuje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w którym nie określono granic zwartej zabudowy miasta lub wsi zakaz nie będzie dotyczył obszarów wskazanych, jako tereny zabudowane. Obowiązujące na terenie gminy Ełk studium nie zawiera przytoczonych w projekcie uchwały oznaczeń: "zwarta zabudowa wsi" oraz "tereny zabudowane". W studium wśród form użytkowania terenu wyodrębniono tereny określone, jako "obszary wielofunkcyjnej zabudowy", "tereny istniejącej lub realizowanej zabudowy", "tereny zabudowy usługowej" oraz "tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej i usługowej". Dlatego przewidziane w projekcie uchwały Sejmiku odstępstwo od zakazu budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegowej rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych nie będzie miało zastosowania na terenie gminy. Okoliczność ta wpłynie na możliwości rozwoju gminy z uwagi na występujące uwarunkowania ekofizjagraficzne, czyli na wysoki wskaźnik lesistości i jeziorności (na terenie gminy znajduje się ponad 40 jezior oraz innych naturalnych zbiorników wodnych i cieków).