Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 października 2022 r., sygn. III SA/Lu 225/20
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca), Sędzia WSA Iwona Tchórzewska, , po rozpoznaniu w dniu 20 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi J. P.-K. na czynność Wójta Gminy N. z dnia [...] lutego 2020 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu kosztów dowozu do szkoły niepełnosprawnego dziecka I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Wójta Gminy N. na rzecz J. P.-K. kwotę 200 zł (dwieście złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
J. P.-K. (dalej jako "skarżąca") wnioskiem z 14 stycznia 2020 r. zwróciła się do Wójta Gminy N. D. o zwrot kosztów dowozu syna N. K. z miejsca zamieszkania w T. , gmina N. D. do Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. [...] w L., w roku szkolnym 2016/2017. Do wniosku skarżąca dołączyła orzeczenie nr [...] o potrzebie kształcenia specjalnego z 6 czerwca 2017 r., orzeczenie nr [...] o potrzebie kształcenia specjalnego z 6 grudnia 2016 r., orzeczenie nr [...] o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z 17 stycznia 2017 r., wydane przez Zespół Orzekający Zespołu Poradni nr [...] – Specjalistycznej Poradni Wczesnej Diagnozy i Rehabilitacji w L., orzeczenie o niepełnosprawności z 25 lutego 2016 r., wydane przez Powiatowy Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności w L., opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w B. z 28 marca 2014 r., nr [...] o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w B. z 28 marca 2014 r., nr [...] o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Wójt Gminy N. D. nie uwzględnił powyższego wniosku. W piśmie z 12 lutego 2020 r., nr [...], powołując się na treść art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wyjaśnił, że obowiązkiem gminy było zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i gimnazjum, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - także do najbliższej szkoły ponadgimnazjalnej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 21. roku życia, albo zwrot kosztów przejazdu takiego ucznia oraz jego opiekuna do szkoły lub ośrodka na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice. Gmina spełniała wówczas ten obowiązek. Organ podkreślił, że obowiązek zapewnienia bezpłatnego dowozu dzieci do szkoły ma charakter stricte publicznoprawny, a w związku z tym wymaga od podmiotu będącego jego adresatem podjęcia aktywności zmierzającej do jego realizacji. Natomiast na rodzicach ciąży obowiązek (uprawnienie) ubiegania się o zwrot tych kosztów. W niniejszej sprawie rodzice ucznia nie skorzystali z prawa do żądania zwrotu kosztów dowozu ich dziecka do szkoły, a zatem należy uznać, że obowiązek zwrotu nie powstał.