Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 8 września 2022 r., sygn. II SA/Bk 241/22

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Leszczyński (spr.), Sędziowie sędzia WSA Elżbieta Lemańska,, sędzia WSA Małgorzata Roleder, , po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 8 września 2022 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi J. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy ustalenia warunków zabudowy oddala skargę

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] październik 2021r. J. P. (dalej powoływany jako "Skarżący") zwrócił się do Burmistrza Miasta Z. o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie trzynastu budynków mieszkalnych w zabudowie jednorodzinnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na części działki o nr geod. [...] w obrębie ewid. B., gm. Z.

Postanowieniem z dnia [...] października 2021r. Burmistrz Z. wszczął postępowanie, a następnie decyzją z dnia [...] stycznia 2022 r. nr [...] odmówił J. P. ustalenia warunków zabudowy dla przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego. Organ wskazał, że przeprowadził w sprawie analizę funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu według reguł z § 4-7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. 2003, Nr 164, poz. 1588; dalej: "rozporządzenie MI"), po wyznaczeniu wokół działki inwestycyjnej obszaru analizowanego w pasie o stanowiącym ponad trzykrotną szerokość frontu wnioskowanej działki. Odnosząc się zaś do pierwszej z przesłanek z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2021, poz. 741 ze zm.; dalej: "u.p.z.p.") wskazał, że wnioskowana do zabudowy nieruchomość, tj. część działki nr [...] położona jest na terenach rolnych i leśnych wsi B. Na wnioskowanej działce oraz terenach położonych w granicach obszaru analizowanego nie ma zaś zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, która mogłyby stanowić kontynuację funkcji dla projektowanych budynków. W sąsiedztwie znajdują się jedynie tereny użytkowane rolniczo, lasy oraz budynki mieszkalne i gospodarcze w zabudowie zagrodowej. Organ nie znalazł przy tym podstaw do poszerzenia obszaru analizowanego, albowiem spowodowałoby to dysonans w funkcji zabudowy przedmiotowego obszaru. Jak podkreślił wprowadzenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na terenach rolnych i leśnych nie będzie tworzyć ładu przestrzennego i harmonijnych relacji przestrzennych z zabudową zagrodową oddaloną od wsi, która posiada inny charakter i specyfikę z uwagi na swoje przeznaczenie i funkcję. Określenie zaś cech, do których trzeba dostosować nową zabudowę jest obowiązkiem organu prowadzącego postępowanie w sprawach warunków zabudowy, co za tym idzie realizacja przedmiotowej inwestycji nie wpłynie na umacnianie ładu przestrzennego na obszarze analizowanym i nie wpłynie korzystnie na relacje architektoniczno-urbanistyczne oraz funkcjonalne na tym terenie. W konsekwencji z racji tego, że planowany sposób zagospodarowania terenu jest nowym, obcym w dotychczasowym sposobie zagospodarowania na obszarze analizowanym, który nie da się pogodzić z dotychczasową funkcją zabudowy, organ stwierdził kolizję planowanej zabudowy z obecnym przeznaczeniem terenu, odmawiając ostatecznie ustalenia warunków dla wnioskowanej zabudowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00