Orzeczenie
Wyrok WSA w Łodzi z dnia 27 maja 2022 r., sygn. II SA/Łd 16/22
Czystość i porządek; Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Agata Sobieszek-Krzywicka Asesor WSA Marcin Olejniczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 27 maja 2022 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w S. na uchwałę Rady Miejskiej w Sieradzu z dnia 24 listopada 2020 r. nr XXXVI/229/2020 w przedmiocie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Sieradz stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 5 pkt 1 ppkt 1 i 3; § 7 pkt 1 w następującej części: ,,oraz instruowanie użytkowników nieruchomości w sposobie korzystania z pojemnika"; § 11 pkt 1; § 12 pkt 1 ppkt 3 i 4. dc
Uzasadnienie
W dniu 24 listopada 2020 r. Rada Miejska w Sieradzu, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713, 1378), powoływanej dalej jako: "u.s.g." oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 1439), powoływanej dalej jako: "u.c.p.g.", po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sieradzu podjęła uchwałę nr XXXVI/229/2020 w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Sieradz, powoływanego dalej jako: "Regulamin".
Skargę na powyższą uchwałę wywiódł Prokurator Rejonowy w S. wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w zaskarżonej części, tj. w zakresie § 5 ust. 1 pkt 1 i 3, § 7 ust. 1, § 11 ust. 1, § 12 ust. 3 i 4 załącznika do zaskarżonej uchwały.
W ocenie Prokuratora zaskarżona uchwała została wydana z istotnym naruszeniem prawa:
1. art. 7, art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483), przywoływanej dalej jako: "Konstytucja RP" oraz art. 4 ust. 2 pkt 2 u.c.p.g. polegającym na przekroczeniu delegacji ustawowej i wprowadzeniu w § 5 ust. 1 pkt 1 i 3 Regulaminu przepisu określającego maksymalną pojemność pojemników na odpady komunalne oraz odpady komunalne i gruz, podczas gdy przepis art. 4 ust. 2 pkt 2 u.c.p.g. wskazuje na możliwość uregulowania jedynie minimalnej powierzchni pojemników;
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right