Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 maja 2023 r., sygn. IV SA/Po 122/23
Prawo miejscowe; Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Witkowicz - Grochowska Sędzia WSA Monika Świerczak Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 11 maja 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w Poznaniu na uchwałę Rady Miasta Luboń z dnia 21 lipca 2016 r. nr Uchwała nr XXII/137/2016 w sprawie wprowadzenia regulaminu cmentarza komunalnego 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej jej § 5 ust. 3 w zakresie wyrażenia "oraz palenia tytoniu", 2. w pozostałym zakresie skargę oddala.
Uzasadnienie
Rada Miasta Luboń, w dniu 21 lipca 2016 roku, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 oraz art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, podjęła uchwałę nr XXII/137/2016 w sprawie wprowadzenia regulaminu cmentarza komunalnego.
Prokurator Okręgowy w Poznaniu wniósł skargę na wskazaną uchwałę w części, to jest w zakresie obejmującym § 1, § 2 i § 5 ust. 2, 3 i 9 Uchwały. Skarżący zarzucił, iż przedmiotowa uchwała została wydana z rażącym naruszeniem:
- art. 7 i art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r. w zw. z art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. poprzez wprowadzenie w § 2 skarżonej uchwały nakazu określonego zachowania - zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, a tym samym objęcie nim zakresu uregulowanego już aktem rangi ustawowej, tj. przepisem art. 51 § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz.U. z 2015 poz. 1094 ze zm.),
- art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zw. z art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. poprzez wprowadzenie w § 5 ust. 2 skarżonej uchwały zakazu przebywania na terenie cmentarza osób nietrzeźwych,
- art. 7 i art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zw. z art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.) poprzez wprowadzenie w § 5 ust. 3 skarżonej uchwały zakazu spożywania alkoholu na terenie cmentarza, podczas gdy ww. ustawa przewiduje odrębny tryb wprowadzenia czasowego lub stałego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych,