Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 24 listopada 2021 r., sygn. II SA/Bd 936/21

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Jarosław Wichrowski Sędziowie: sędzia WSA Anna Klotz sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 24 listopada 2021 r. sprawy ze skargi [...] [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] maja 2021 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza [...] [...] z dnia [...] lutego 2021r. nr [...].

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] lutego 2021r. nr [...] Burmistrz K. P. odmówił A. M. (dalej jako: "Skarżący") przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego na matkę - M. M..

W uzasadnieniu organ nie zakwestionował faktu sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką, jednak wskazał, że Skarżący posiada uprawnienie do świadczenia rentowego z ubezpieczenia społecznego w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (prawo do okresowej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym - przyznane na okres do [...] września 2021r.) Organ wyjaśnił, że zgodnie z przepisem art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2020, poz. 111 ze zm. - dalej jako: "u.ś.r.") świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo m.in. do renty. Dodatkowo organ podkreślił, że niepełnosprawność M. M. powstała po ukończeniu przez nią 25 roku życia, co oznacza, że nie została również spełniona przesłanka określona w przepisie art. 17 ust. 1b u.ś.r.

Od tej decyzji, w przepisanym terminie, odwołał się A. M.., powołując się między innymi na wyrok Trybunału Konstytucyjnego sygn. akt K 38/13 z 21 października 2014r.

Po rozpoznaniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu I instancji w całości. W uzasadnieniu opisano stan faktyczny sprawy, powołano przepisy prawa mające zastosowanie oraz wyjaśniono, że przepisy u.ś.r. nie przewidują możliwości wyboru pomiędzy świadczeniem pielęgnacyjnym, a świadczeniami wymienionymi w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.ś.r. - prawem do emerytury, renty, innych świadczeń emerytalno-rentowych i innych. Przytoczono stanowisko sądów administracyjnych, z którego wynika, że wykluczenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego obowiązuje bez względu na wysokość renty i okoliczności jej przyznania i pobierania. Podano, że analiza materiału dowodowego jednoznacznie wskazuje, że Skarżący ma przyznaną rentę rolniczą - wobec czego została spełniona negatywna przesłanka, uniemożliwiająca przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00