Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 listopada 2021 r., sygn. II SA/Bk 720/21

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, asesor sądowy WSA Barbara Romanczuk, , po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 16 listopada 2021 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi J. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] lipca 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia [...] maja 2021 r. J. C. zwrócił się do Prezydenta Miasta B. (dalej: "Prezydent") o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad ojcem - A. C., zaliczonym do znacznego stopnia niepełnosprawności na mocy orzeczenia Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w B. z dnia [...] lipca 2020 r.

Decyzją z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...] Prezydent odmówił wnioskodawcy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu niepodejmowania lub rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą niepełnosprawną - A. C. w kwocie 1.971 zł miesięcznie na okres od 1 maja 2021 r. do 31 lipca 2021 r. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że nie stwierdzono spełnienia w sprawie wszystkich ustawowych przesłanek przyznania wnioskodawcy przedmiotowego świadczenia, tj. tych unormowanych w art. 17 ust. 1b oraz ust. 5 pkt 2 lit. a. ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2020 poz. 111 ze zm.; dalej: "u.ś.r."). W odniesieniu do pierwszej z nich, dotyczącej momentu powstania niepełnosprawności, Prezydent wskazał, że mimo wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. (sygn. akt K 38/13), mocą którego uznano art. 17 ust. 1b u.ś.r. za niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną po ukończeniu przez nią wieku określonego w tym przepisie ze względu na moment powstania niepełnosprawności, przepis ten nie został wyeliminowany z porządku prawnego. Organ wskazał ponadto, że skoro żona ojca wnioskodawcy nie legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, to stosownie do brzmienia art. 17 ust. 5 pkt 2 lit. a. u.ś.r. świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje wnioskodawcy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00