Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 13 października 2021 r., sygn. II SA/Go 641/21

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Staniszewska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędzia WSA Jarosław Piątek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 13 października 2021 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego na uchwałę Rady Miasta z dnia 30 sierpnia 2016 r., Nr XXXVII.443.2016 w sprawie opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządcą jest Miasto [...] stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Rada Miasta w dniu 30 sierpnia 2016 r. podjęła uchwałę nr XXXVII.443.2016 w sprawie opłaty za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządcą jest Miasto [...]. W podstawie prawnej uchwały powołano przepisy art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1440). W § 2 uchwały ustalono stawkę opłaty za korzystanie przez operatora z przystanków komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Miasto w wysokości 0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu na przystanku komunikacyjnym. Zgodnie z § 5 uchwały weszła ona w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa.

Prokurator Regionalny wniósł skargę na powyższą uchwałę Rady Miasta z dnia 30 sierpnia 2016 r. nr XXXVII.443.2016, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości. Zaskarżonej uchwale skarżący zarzucił istotne naruszenie prawa, tj. art. 16 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (DZ.U. z 2019 r. poz. 2475, dalej określana jako - uptz) poprzez niewłaściwe zastosowanie i wprowadzenie stawek w postaci jednej stawki opłat dla wszystkich przewoźników za korzystanie z przystanków komunikacyjnych, a więc stawek o dyskryminującym charakterze, wbrew treści art. 16 ust. 4 ustawy, który pozwala na pobieranie opłat za korzystaniem przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych , których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego z uwzględnieniem niedyskryminacyjnych zasad.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00