Wyrok WSA w Kielcach z dnia 10 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Ke 765/20
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Sędzia WSA Jacek Kuza, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Opatowie na uchwałę Rady Gminy Iwaniska z dnia 12 października 2018 r., nr LXXII/331/2018 w przedmiocie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
II SA/Ke 765/20
Uzasadnienie
Uchwałą z dnia 12 października 2018 r., nr LXXII/331/2018, w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Iwaniska, Rada Gminy Iwaniska, powołując w podstawie prawnej art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2017 r., poz. 328 z późn.zm.) przyjęła regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały.
Skargę na powyższą uchwałę wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Prokurator Rejonowy w Opatowie, zaskarżając ją w całości i zarzucając istotne naruszenie prawa, a to:
1. art. 7 i art. 94 konstytucji RP oraz art. 19 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ("uzzw") poprzez zaniechanie określenia w regulaminie minimalnego poziomu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków i poprzestanie w pozostałym zakresie na odesłaniu do innych aktów prawnych;
2. art. 7 i art. 94 Konstytucji RP oraz art. 6 ust. 3 pkt 3 uzzw poprzez przekroczenie delegacji ustawowej i uregulowanie w § 4 Regulaminu szeregu uprawnień kontrolnych przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego względem odbiorcy, podczas gdy uprawnienia te zostały określone wyczerpująco w art. 7 uzzw, a stosownie do art. 6 ust. 3 pkt 3 uzzw prawa i obowiązki stron winny być uregulowane w umowie o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków;