Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 października 2020 r., sygn. III SA/Po 111/20
Kara administracyjna; Transport
Dnia 21 października 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirella Ławniczak (spr.) Sędziowie WSA Małgorzata Górecka WSA Walentyna Długaszewska. po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 21 października 2020 roku sprawy ze skargi D. A. na decyzję Inspektor Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2019r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] kwietnia 2019 roku funkcjonariusze Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w B. przeprowadzili kontrolę autobusu marki [...], którym kierował Krzysztof Kwiatkowski. Kontroli dokonano w B. przy ul. [...], auto należało do tj. Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w K., realizującego przewóz regularny osób w krajowym transporcie drogowym. W wyniku kontroli stanu technicznego pojazdu stwierdzono usterki niebezpieczne tj. nadmierną korozję podłużnic i poprzeczek kratownicy pojazdu wpływająca na sztywność konstrukcji i wytrzymałość poszczególnych części. Usterkę stwierdzono na całej długości podwozia, w tym na poprzeczce w przedniej części pojazdu, do której przymocowane były elementy zawieszenia pojazdu. Ponadto stwierdzono pęknięcie dwóch poprzeczek powstałe w wyniku nadmiernej korozji. Wykonano dokumentację fotograficzną.
W toku postępowania przesłuchano w charakterze świadka kierowcę pojazdu oraz ustalono, że osobą zarządzająca w przedsiębiorstwie jest D. A., którego w dniu 9 kwietnia 2019 roku zawiadomiono o wszczęciu wobec niego postępowania administracyjnego.
Decyzją z dnia [...] sierpnia 2019 roku [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w B. nałożył na D. A. karę pieniężną w kwocie [...]- zł za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne. W uzasadnieniu przywołano podstawy prawne tj. art. 92 a ust.2 ,art. 92 a ust.8 i lp.15.2 zał. Nr 4 do ustawy z dnia 6 września 2001r - O transporcie drogowym, przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 maja 2018r zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego, rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008r. w sprawie kontroli ruchu drogowego, przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(WE)