Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 lipca 2020 r., sygn. III SA/Łd 184/20
Inspekcja sanitarna
Dnia 16 lipca 2020 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Teresa Rutkowska Sędzia WSA Ewa Alberciak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska Protokolant specjalista Aneta Brzezińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lipca 2020 roku sprawy ze skargi A. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w P. na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazania czasowego wstrzymania wprowadzenia produktu do obrotu oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] r. nr [...] [...] Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 59) oraz art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, ze zm.), zwanego dalej k.p.a., po rozpoznaniu odwołania firmy ,,A’’ Spółka z o.o. w P. od decyzji Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w P. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazania czasowego wstrzymania wprowadzania do obrotu handlowego preparatu do czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny i prawny.
,,A’’ zgodnie z przepisami art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (DZ. U. z 2019 r. poz. 1252 ze zm.) , dalej u.b.ż.ż., pismem z dnia 18 czerwca 2019r. powiadomiła GIS o wprowadzeniu po raz pierwszy do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako suplementu diety produktu pn. B. .
W odpowiedzi na ww. powiadomienie GIS pismem z dnia 5 listopada 2019 r. zawiadomił stronę o rozpoczęciu postępowania wyjaśniającego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 u.b.ż.ż. i postanowieniem z dnia 5 listopada 2019 r. zobowiązał spółkę do przedłożenia opinii Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (zwanego dalej URPL WM i PB), czy produkt nie spełnia wymagań produktu leczniczego, określonych przepisami prawa farmaceutycznego, mając na uwadze, że zgodnie z deklaracją przedsiębiorcy zalecana do spożycia dzienna porcja produktu zawiera 5 000 ug biotyny.