Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. II SA/Op 462/19

Ewidencja ludności

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Krupiński (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2020 r. sprawy ze skargi A. Ł. na decyzję Wojewody Opolskiego z dnia 21 października 2019 r., nr [...] w przedmiocie wymeldowania oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez A. Ł., zwaną dalej: "skarżącą", jest decyzja Wojewody Opolskiego (zwanego dalej: "organem odwoławczym" i "Wojewodą") z dnia 21 października 2019 r., nr [...], utrzymująca w mocy decyzję Prezydenta Miasta Opola (dalej: "Prezydent") z dnia 5 sierpnia 2019 r., nr [...], w przedmiocie wymeldowania skarżącej i innych osób z miejsca pobytu stałego.

Skarga została wniesiona w następującym, wynikającym z akt administracyjnych, stanie faktycznym i prawnym:

Pismem z dnia 3 kwietnia 2019 r. M. W. wystąpiła do Prezydenta z wnioskiem o wymeldowanie skarżącej oraz M. Ł. i B. W. z miejsca pobytu stałego - lokalu mieszczącego się pod adresem: [...] ul. [...]. W piśmie tym wskazała, że ww. osoby opuściły lokal w grudniu 2016 r. bez dopełnienia obowiązku wymeldowania się.

Decyzją z dnia 5 sierpnia 2019 r. Prezydent, działając na podstawie art. 35 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2019 r., poz. 1397 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", orzekł o wymeldowaniu wymienionych we wniosku osób z miejsca pobytu stałego przy ul. [...] w [...].

W uzasadnieniu podniósł, że wnioskodawczyni dysponuje tytułem prawnym do wskazanej nieruchomości, natomiast skarżąca i jej syn oraz M. Ł. w niej nie zamieszkują. Przytaczając stosowne fragmenty zeznań wywiódł, że przesłuchani w sprawie świadkowie E. Z. i M. K. stwierdzili, że pod wskazanym adresem widują tylko skarżącą i to bardzo rzadko - kilka razy w roku, świadek K. P. stwierdziła, że nie widuje żadnej z wymienionych we wniosku osób, a po ich wyprowadzeniu się na początku 2018 r. wymieniła w domu zamki. W dniu 1 kwietnia 2018 r. zamki wymieniła też skarżąca. Z kolei świadek A. G. potwierdził, że był świadkiem wyprowadzki skarżącej kilka lat temu. Dodatkowo Prezydent ustalił, że małoletni B. W. nie realizuje obowiązku szkolnego w Publicznej Szkole Podstawowej nr [...] w [...], właściwej dla miejsca jego zameldowania. W konkluzji organ uznał, że osoby wymienione we wniosku opuściły sporny lokal w drugiej połowie 2016 r., bez dopełnienia wynikającego z art. 33 ustawy obowiązku wymeldowania się, co z kolei daje podstawę do władczej ingerencji organu na podstawie art. 35 ustawy. Prezydent zauważył też, że działanie wnioskodawczyni polegające na wymianie zamków mogło być ocenione nagannie, ale miało ono miejsce już po opuszczeniu mieszkania przez dotychczasowych lokatorów, a ponadto nie wystąpili oni z żadnym środkiem prawnym umożliwiającym powrót do tego mieszkania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00