Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 listopada 2019 r., sygn. I SA/Lu 289/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Małysz Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca), WSA Małgorzata Fita Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Kożuch po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 20 listopada 2019 r. sprawy ze skargi G. L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz G. L. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) ocenił, że nie jest prawidłowe stanowisko Gminy T. L. (gmina) w kwestii jej uprawnienia do stosowania wybranej metody ustalania proporcji odliczania kwot podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego w związku z działalnością gospodarczą polegającą na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.

W motywach powyższej interpretacji indywidualnej organ wyjaśnił, że gmina przedstawiła okoliczności, w których jest jednostką samorządu terytorialnego i jednocześnie czynnym podatnikiem VAT. Od lat dziewięćdziesiątych prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków komunalnych przy pomocy Urzędu Gminy. Wystawia faktury kontrahentom, na rzecz których świadczy te usługi i odprowadza VAT należny. Natomiast w przypadku gminy i jej jednostek organizacyjnych usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków traktowane są jako czynności wewnętrzne, opisywane w notach księgowych. W związku z tą działalnością gmina ponosi wydatki na poczet budowy infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej oraz jej utrzymania, przykładowo na: bieżące naprawy, części eksploatacyjne, energię elektryczną, obsługę, badania jakości wody. Ponoszone przez gminę wydatki są dokumentowane fakturami z wykazanym w nich VAT naliczonym. Poczynając od stycznia 2017 r. gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT i wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi składa deklarację podatkową jako jeden podatnik tego podatku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00