Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 24 września 2019 r., sygn. II SA/Bd 1421/18

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz (spr.) Sędziowie sędzia WSA Renata Owczarzak asesor WSA Katarzyna Korycka Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Kloska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 września 2019 r. sprawy ze skargi sp. E. w T. na decyzję Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] października 2018 r. nr [...] w przedmiocie rozbiórki oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2018 r., nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Powiatu Grodzkiego w T. (PINB) nakazał [...] sp. z o. o. w siedzibą w T. (skarżącej) rozbiórkę obiektu budowlanego o konstrukcji stalowej, obitej płytą warstwową z dachem jednospadowym z blachy na dźwigarach stalowych-kratowych, opartych na konstrukcji obiektu salonu samochodowego (w części użytkowanej jako magazyn i usytuowanej na terenie dz. nr [...] w obr. [...], w zbliżeniu do granicy z dz. nr [...] w obr. [...]; w kształcie zbliżonym do litery "T"), o wymiarach zewnętrznych 5,00m x 17,30m i wysokości max -4,20m (mierzonej wewnątrz od poziomu 0 do zadaszenia z blachy), usytuowanego na terenie dz. nr [...] w obr. [...] przy ul. [...] w T. w zbliżeniu do granicy z dz. nr [...] w obr. [...], pobudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę. Przywoławszy stan faktyczny w sprawie oraz treść art. 28 ust. 1, art. 48 ust. 2 oraz art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 - dalej "p.b.") organ stwierdził, że pobudowany obiekt jest budynkiem w rozumieniu przepisów p.b. i na jego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę. Wskazał, że usytuowanie obiektu narusza § 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Odnosząc się do możliwości przeprowadzenia postępowania legalizacyjnego w stosunku do przedmiotowego obiektu organ stwierdził, że o ile funkcja magazynowa obiektu nie narusza ustaleń właściwego dla tego obszaru miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miasta Torunia z dnia 9 lipca 2015 r., nr 105/15 - dalej "m.p.z.p."), to przekracza on określoną w §7 pkt 6a planu nieprzekraczalną linię zabudowy, przy czym obiekt pobudowany został po wejściu m.p.z.p. w życie. W ocenie organu brak jest możliwości dostosowania samowolnie pobudowanego obiektu w taki sposób, by spełniał on założenia m.p.z.p. oraz pozostał w zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi w zakresie usytuowania w stosunku do granic - zakres koniecznych pracy byłby równoznaczny z całkowitą rozbiórką i budową na nowo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00