Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 czerwca 2019 r., sygn. III SA/Po 148/19

Transport

 

Dnia 11 czerwca 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędziowie WSA Mirella Ławniczak (spr.) WSA Szymon Widłak Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2019 roku przy udziale sprawy ze skargi M. Sp. z o.o. Sp. Komandytowa w K. na decyzję Inspektor Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2018r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu 6 sierpnia 2018 r. w miejscowości N. D. na drodze krajowej numer 6 został zatrzymany do kontroli drogowej pojazd członowy wraz z naczepą, którym kierował K. D., realizując przewóz drogowy z Holandii do Polski. Przeprowadzona podczas kontroli analiza zapisów na karcie kierowcy oraz zapisów z tachografu cyfrowego z okresu od 9 lipca 2018 r. do dnia kontroli ujawniła szereg naruszeń dotyczących przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy.

W sprawie wyjaśnienia przesłała M. I. sp. z o.o. sp. k., wnosząc o umorzenie postępowania. Zdaniem spółki kierowca K. D. nieprawidłowo zinterpretował obowiązujące przepisy i powinien ponieść z tego tytułu pełną odpowiedzialność administracyjną. Natomiast spółka wypełniła swoje obowiązki z art. 92b ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, zapewniając właściwą organizację i dyscyplinę pracy. Według M. I. sp. z o.o. sp. k. kierowca został zobowiązany przez pracodawcę w umowie o pracę do rzetelnego ewidencjonowania i przestrzegania czasu jazdy i pracy oraz oświadczył, że są mu znane przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy, obsługi tachografów cyfrowych i analogowych. Kierowca także uczestniczył i ukończył szkolenie prowadzone przez certyfikowaną kancelarię z zakresu czasu pracy kierowcy, obsługi tachografów cyfrowych i analogowych, organizacji pracy, znajomości przepisów rozporządzenia (WE) 561/2006, ustawy o czasie pracy kierowców oraz pozostałych ustaw i rozporządzeń z zakresu transportu drogowego oraz obowiązków nałożonych na kierowców i przedsiębiorstwa na mocy tych przepisów. Spółka załączyła umowy o pracę zawarte z K. D. i regulamin wynagradzania. Wynika z nich, iż K. D. zatrudniony jest na stanowisku kierowcy samochodu ciężarowego od dnia 21 maja 2018 r. Spółka powołała się także na certyfikat i na upomnienie udzielone K. D., których jednak nie załączyła w toku postępowania. Spółka wniosła także o przeprowadzenie dowodu z zeznań wskazanych pracowników spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00