Wyrok WSA w Kielcach z dnia 5 czerwca 2019 r., sygn. II SA/Ke 191/19
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sylwester Miziołek, Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka, Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 czerwca 2019 r. sprawy ze skargi R.S. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego postanowieniem z dnia [...], po rozpatrzeniu zażalenia R.S. na postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...], odmawiające wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie doprowadzenia do zgodności z obowiązującymi przepisami komina dymowego znajdującego się na dachu budynku gospodarczego usytuowanego na działce nr ewid. [...] położonej przy ulicy [...] we W., z powodu braku podstawy materialnoprawnej do wydania rozstrzygnięcia w tej sprawie na gruncie przepisów Prawa budowlanego, uchylił zaskarżone postanowienie w całości i na podstawie artykułu 61a paragraf 1 kpa w związku z wnioskiem R.S. z 27 grudnia 2018 roku, odmówił wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie doprowadzenia do zgodności z obowiązującymi przepisami komina dymowego znajdującego się na dachu budynku gospodarczego usytuowanego na działce nr ewidencyjny [...] położonej przy ul. [...] we W., z powodu istnienia tak zwanych innych uzasadnionych przyczyn uniemożliwiających wszczęcie postępowania.
W uzasadnieniu takiego postanowienia organ II instancji wyjaśnił, że na skutek interwencji R.S. skierowanej do organów nadzoru budowlanego w sprawie emisji spalin z komina dymowego budynku gospodarczego E.J. usytuowanego na działce numer [...] położonej we W. przy ul [...] naprzeciwko okna jej mieszkania, inspektorzy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego we W. przeprowadzili 7 kwietnia 2017 roku oględziny na terenie tych działek celem zweryfikowania zgodności tego komina z wymaganiami Polskiej Normy. W wyniku pomiarów i obliczeń odległości wylotu komina w stosunku do elementów budynku stanowiącego przeszkodę dla prawidłowego działania przewodów, to jest do kalenicy i okapu budynku mieszkalnego, organ pierwszej instancji stwierdził, że komin w budynku gospodarczym powinien być o 60 cm wyższy. W związku z tym wszczęte zostało z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie tego komina. Natomiast w dniu [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego we W. wydał decyzję, którą na podstawie artykułu 66 ust. 1 pkt 1 w związku z artykułem 61 Prawa budowlanego nałożył na E.J. obowiązek wykonania robót budowlanych polegających na podwyższeniu o 60 cm komina dymowego w jego budynku gospodarczym. Decyzja ta stała się ostateczna, gdyż żadna ze stron nie złożyła od niej odwołania. W wyniku kontroli przeprowadzonej 5 czerwca 2017 roku przez pracowników PINB we W. stwierdzono, że nakaz podwyższenia komina nałożony wspomnianą wyżej decyzją został wykonany. Stwierdzono przy tym, że komin ten został podwyższony o 110 cm, to jest o 50 cm więcej, niż nakazano we wspomnianej powyżej decyzji. Mimo tego, podaniem z dnia 27 grudnia 2018 roku R.S. zwróciła się do organu pierwszej instancji o wszczęcie postępowania i powołanie biegłego w sprawie doprowadzenia do prawidłowego podwyższenia komina dymowego znajdującego się na dachu budynku gospodarczego E.J., położonego przy ul [...] we W.. Podniosła przy tym, że podwyższony komin w dalszym ciągu nie zabezpiecza jej domu przed działaniem dymu, a w szczególności uniemożliwia otwarcie okna w łazience.