Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 29 sierpnia 2024 r., sygn. II SAB/Sz 7/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska Sędziowie Sędzia WSA Wiesław Drabik, Asesor WSA Joanna Świerzko-Bukowska (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi W. A. i K. A. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Koszalinie w przedmiocie zgłoszenia samowoli budowlanej oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 1 lutego 2024 r. K. A., W. A., T. T. i K. T., wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie skargę na bezczynność Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: "organ I instancji", "PINB w K.") w sprawie dotyczącej samowoli budowlanej i niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia, jakie stwarza usypana bez zabezpieczeń przed osuwaniem się skarpa, wraz z posadowionym na niej ogrodzeniem.

Skarżący wnieśli również o:

1. stwierdzenie, że bezczynność ma charakter rażący;

2. przyznanie na rzecz :

a) T. T. kwoty pieniężnej w wysokości 1 500 zł;

b) K. T. kwoty pieniężnej w wysokości 1 500 zł;

c) W. A. kwoty pieniężnej w wysokości 1 500 zł;

d) K. A. kwoty pieniężnej w wysokości 1 500 zł.

3. zasądzenie na rzecz skarżących kosztów postępowania.

Z akt administracyjnych wynika następujący stan faktyczny sprawy.

Skarżący w piśmie z dnia 18 lutego 2022 r. zatytułowanym "zgłoszenie samowoli budowlanej", skierowanym do organu I instancji wskazali, że w wyniku prac budowlanych prowadzonych na działkach o nr: [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...], [...] przy ul. [...] w N. , wykonano nasyp, powodujący:

1. zmianę istniejących stosunków wodnych,

2. naruszenie prawa własności skarżących,

3. podejrzenie zagrożenia życia i zdrowia wskutek możliwości osunięcia się wykonanego nasypu ziemnego i posadowionego na nim ogrodzenia.

Odpowiadając na ww. zgłoszenie w piśmie z dnia 16 marca 2022 r. PINB w K. wskazał, że budowa, do której odnoszą się skarżący została zakończona i zgodnie z oświadczeniem kierownika budowy została zrealizowana zgodnie z projektem budowlanym i warunkami pozwolenia na budowę. Organ I instancji poinformował skarżących o przekazaniu pisma z dnia 18 lutego 2022 r. w zakresie punktu 1 zgłoszenia do Wójta Gminy B. jako organu właściwego w sprawie naruszenia odpowiednich przepisów ustawy Prawo wodne. W zakresie punktu 2 zgłoszenia organ I instancji wskazał, że kwestia naruszenia prawa własności zarówno przy wykonywaniu robót objętych pozwoleniem na budowę jak i po zakończeniu budowy jest sprawą cywilną podlegającą ocenie sądów powszechnych. Natomiast w zakresie punktu 3 zgłoszenia organ I instancji poinformował skarżących, że w przypadku stwierdzenia istnienia realnego zagrożenia dla życia i zdrowia lub co najmniej uprawdopodobnienia tych stanów, organ podejmie działania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00