Wyrok WSA w Lublinie z dnia 2 lutego 2023 r., sygn. II SA/Lu 867/22
Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Grymuza (sprawozdawca) Asesor sądowy Brygida Myszyńska-Guziur po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 2 lutego 2023 r. sprawy ze skargi K. B. na postanowienie Lubelskiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie z dnia 10 października 2022 r., znak: ZOA-XVII.7721.18.2022 w przedmiocie niedopuszczalności odwołania oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym do sądu postanowieniem z dnia 10 października 2022 r., znak: ZOA-XVII.7721.18.2022 Lubelski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Lublinie (dalej jako: LWINB), stwierdził niedopuszczalność odwołania K. B. (dalej jako: "skarżąca") od pisma Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łukowie (dalej jako: "PINB w Łukowie") z dnia 28 lipca 2022 r., znak: PINB 7353/III-1/17/22.
Rozstrzygnięcie organu zostało wydane w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
W dniu 15 lipca 2022 r. do PINB-u w Łukowie wpłynęło pismo skarżącej z dnia 14 lipca 2022 r., w którym wystąpiono z wnioskiem o kontrolę prac związanych z ociepleniem budynku KRUS, w tym wykopu w odległości około 1,0 m od budynku mieszkalnego wielorodzinnego nr [...], zlokalizowanego przy ul. W. w Ł.
W dniu 28 lipca 2022 r. organ zgromadził zostały dokumenty związane z wykonaniem prac, o kontrolę których wniosła skarżąca, tj.: pismo Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Ł. Sp. z o.o. z dnia 14 kwietnia 2022 r., znak: TE/656/2022, pismo Ł. Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 23 maja 2022 r., znak: EG-554/2022 oraz akt notarialny z dnia 24 czerwca 2015 r. Rep. A Nr 3634/2015.
W oparciu o powyższe organ I instancji pismem z dnia 28 lipca 2022 r., znak: PINB 7353/III-1/17/22 poinformował skarżącą, że prace prowadzone przy budynku KRUS i bloku nr [...] polegają na wykonaniu przyłącza do miejskiej sieci ciepłowniczej budynku placówki terenowej KRUS. Dalej, PINB w Łukowie wyjaśnił, że zgodnie z art. 29a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r., Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2351; dalej jako: "Pr.bud.") budowa przyłączy, w tym cieplnego, nie podlega obowiązkowi zgłoszenia do organu architektoniczno - budowlanego. Z § 6 aktu notarialnego z dnia 24 czerwca 2015 r., Rep. A Nr 3634/2015 wynika zaś, że skarżąca wyraziła zgodę Zarządowi Spółdzielni Mieszkaniowej w Ł. na podejmowanie wszelkich czynności prawnych i faktycznych dotyczących wspólnych mediów takich jak: urządzenia wodne, grzewcze, kanalizacyjne itp., znajdujące się na działkach nr ewid. [...] i [...], przebiegających zarówno na powierzchni ziemi jak i pod oraz nad ziemią, koniecznych do ich konserwacji, a w razie potrzeby do ich przebudowy czy remontu. Wobec powyższego, PINB w Łukowie nie stwierdził podstaw do przeprowadzenia kontroli oraz prowadzenia postępowania w niniejszej sprawie.