Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 21 lutego 2019 r., sygn. I SA/Rz 1211/18

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Piotr Popek Sędziowie WSA Grzegorz Panek /spr./ WSA Jarosław Szaro Protokolant sekr. sąd. Anna Kotowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2019 r. sprawy ze skargi Gminy "N." na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] października 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy "N." kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Gmina [...] (dalej określana jako: "gmina" lub "wnioskodawca") zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej zwanego "organem interpretacyjnym albo "Dyrektorem KIS") z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług (dalej określanego jako "podatek VAT").

Przedstawiając zaistniały stan faktyczny i zdarzenie przyszłe gmina podała, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm. - dalej określanej jako "ustawa VAT"). Jest jednostką samorządu terytorialnego wykonującą zadania własne samodzielnie lub poprzez jednostki organizacyjne, które są objęte centralizacją dla potrzeb rozliczeń podatku VAT; osiągany przez nie obrót wykazywany jest wraz z obrotem Urzędu Gminy w jednej deklaracji VAT składanej przez gminę. Gmina świadczy m. in. usługi w zakresie odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z jej terenu (tzw. podmiotów zewnętrznych). Usługi te są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Dostawa wody i odbiór ścieków realizowane są też na rzecz niektórych podmiotów nieodpłatnie, np. jednostek OSP, szkół podstawowych (tzw. podmiotów wewnętrznych), ale nie stanowią one już działalności gospodarczej gminy. Usługi świadczone są przy użyciu własnej infrastruktury, którą zarządza Zakład Usług Komunalnych. Infrastruktura jest stale rozbudowywana. Nabywcą związanych z inwestycjami towarów i usług będzie gmina. Rozbudowana infrastruktura stanie się własnością gminy, w zarządzie Zakładu Usług Komunalnych. W zdecydowanej większości będzie ona wykorzystywana w działalności gospodarczej, w niewielkim zakresie dla dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz podmiotów wewnętrznych. Przyporządkowanie wszystkich związanych z infrastrukturą wydatków do działalności gospodarczej nie będzie możliwe. W zakresie budowy kanalizacji sanitarnej w [...] oraz budowy odcinka sieci wodociągowej w [...] inwestycja w części będzie finansowania ze środków unijnych; opłaty ponosić będą też podmioty przyłączane do sieci, w tym mieszkańcy prywatnych budynków, od których naliczany jest podatek VAT. W zakresie budowy kanalizacji sanitarnej [...] zadanie w całości zostanie sfinansowane ze środków własnych gminy, mieszkańcy poniosą opłaty za wykonane na ich rzecz przyłącza. Gmina posiada aparaturę, która umożliwia dokładne wskazanie liczby metrów sześciennych ścieków oraz wody przepływających przez konkretny odcinek infrastruktury. Jest w stanie określić, ile wody zostało wprowadzonej do każdego budynku i ile odebrano ścieków z każdego budynku. Jest zatem w stanie wykazać, ile wody i ścieków w danym czasie zostało użyte w celu wykonywania przez gminę działalności gospodarczej, a ile w celu innym niż wykonywanie działalności gospodarczej. Wyliczeń tych dokonywać będzie przy wykorzystaniu opracowanego przez siebie "prewspółczynnika metrażowego". Przykładowo, według danych za 2017 r., ilość wody i ścieków dostarczonych i odebranych od podmiotów zewnętrznych w relacji do podmiotów wewnętrznych wyniosła 98,35% dla wody i 98,10% dla ścieków. Zgodnie ze stosowaną metodologią infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna będzie używana do celów związanych z działalnością gospodarczą w wymiarze od 95% do 98%. Natomiast prewspółczynnik obliczony przy zastosowaniu wzoru zawartego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193 ze zm.) dalej powoływanym jako "rozporządzenie Ministra Finansów", wynosił za 2017 r. 42%. Dla samego urzędu wyniósł natomiast 2%.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00