Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 lutego 2019 r., sygn. II SA/Po 755/18
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Asesor WSA Jan Szuma Protokolant st. sekr. sąd. Edyta Rurarz - Kwietniewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi M. P. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] 2018 r. nr [...] w przedmiocie regulaminu korzystania z cmentarzy komunalnych oddala skargę
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 27 czerwca 2018 r. nr [...], Wojewoda na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm., zwanej dalej "u.s.g.") stwierdził nieważność ust. 2, ust. 6, ust. 21 - ust. 29 Załącznika nr [...] oraz w całości Załącznika nr [...] do Uchwały Rady M. P. z dnia [...] 2018r., nr [...], w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z cmentarzy komunalnych M. P. oraz zasad świadczenia usług i prowadzenia prac na cmentarzach komunalnych M. P. - ze względu na istotne naruszenie prawa.
W uzasadnieniu organ nadzoru wyjaśnił, że podstawę prawną podjęcia uchwały stanowił art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g., w myśl którego na podstawie ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Pojęcie "zasady i tryb korzystania" zawiera w sobie kompetencję organu stanowiącego gminy do formułowania w stosunku do terenów i urządzeń użyteczności publicznej norm i zasad prawidłowego postępowania, ustalania obowiązujących reguł zachowania się, określenia ustalonego porządku zachowania się. Ustanawiając na podstawie omawianego przepisu akt prawa miejscowego, organ stanowiący gminy jest przy tym ograniczony obowiązującym porządkiem prawnym, którego nie może w sposób dowolny naruszać lub modyfikować.
Przechodząc do oceny legalności Załącznika nr [...] do uchwały nr [...] - "Regulamin korzystania z cmentarzy komunalnych M. P. (zwanym dalej: "Regulaminem"), Wojewoda wskazał, że w jego ust. 2 postanowiono: "Nadzór nad funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych M. P. sprawuje Prezydent M. P., a administrowaniem cmentarzami, zgodnie z uchwałą Rady M. P., zajmuje się jednostka organizacyjna M. P.. W ocenie organu nadzoru zapis ten nie stanowi zasad ani trybu korzystania z cmentarzy komunalnych. Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 2017 r. poz. 912 ze zm.), utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), na których terenie cmentarz jest położony. Dodatkowo w myśl art. 30 ust. 2 pkt 3 u.s.g., do zadań wójta należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym. W konsekwencji to do kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) należy podjęcie decyzji, czy będzie samodzielnie wykonywał ten zarząd, czy też przez administratora, kto będzie administratorem i jaki zakres swych uprawnień powierzy administratorowi.