Zwolnienia od podatku od nieruchomości wprowadzane przez rady gmin
Choć pracując nad podjęciem uchwał podatkowych, rady gmin najbardziej skupiają się na prawidłowym określeniu stawek podatków i opłat lokalnych na kolejny rok podatkowy, to muszą pamiętać także o tym, że w granicach ich kompetencji leży także, np. wprowadzanie zwolnień przedmiotowych od podatku od nieruchomości. Również to zagadnienie, jeśli stanie się przedmiotem zainteresowania rady, powinno być potraktowane z dużą uwagą, by nieprecyzyjne lub przekraczające upoważnienie ustawowe zapisy nie doprowadziły do unieważnienia podjętych uchwał.
W ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: upol) znajdziemy zarówno wyliczenie obiektów, które nie podlegają podatkowi od nieruchomości, jak i tych, które są z niego zwolnione. Trzeba jednak pamiętać o tym, że rada gminy może wprowadzić inne niż wymienione w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości. Niezwykle istotne jest w tym wypadku to, aby zostały one sformułowane w podejmowanej uchwale zgodnie z udzielonym jej w tym zakresie upoważnieniem ustawowym. W praktyce bowiem nieprawidłowe formułowanie zapisów uchwał zdarza się często, uchwały są unieważniane przez organy nadzoru, a powstałe na tym tle spory trafiają do sądów administracyjnych.