Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 22 stycznia 2019 r., sygn. I SA/Wr 1089/18

Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anetta Makowska-Hrycyk, Sędziowie Sędzia WSA Kamila Paszowska-Wojnar (sprawozdawca), Sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska, Protokolant Starszy specjalista Katarzyna Motyl, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi A na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

1. Postępowanie przed organem.

1.1. Wnioskiem z dnia 4 czerwca 2018 r. Gmina J. (dalej również jako: Wnioskodawca, Skarżąca, Gmina) zwróciła się o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości ustalenia - w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych i bieżących ponoszonych do dnia 31 marca 2018 r. - prewspółczynnika obliczonego w oparciu o kryterium przychodowe Referatu działającego w Urzędzie Miejskim, z którego od dnia 1 kwietnia 2018 r. powstał nowy zakład budżetowy. W dniu 1 grudnia 2016 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami organizacyjnymi. Do końca marca 2018 r. działalność Gminy obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków wykonywał Referat Urzędu Miejskiego. Dostawa wody oraz odbiór ścieków komunalnych dotyczą zarówno odbiorców indywidualnych, podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i jednostek organizacyjnych Gminy. Od momentu centralizacji, Wnioskodawca zamierzał powołać jednostkę organizacyjną, która powstałaby z wydzielenia jednego z Referatów w Urzędzie Miejskim. Zamiar ten zrealizowano - od dnia 1 kwietnia 2018 r. zadaniami gospodarki wodno-kanalizacyjnej zajmuje się samodzielny zakład budżetowy - Zakład Wodociągów i Kanalizacji, któremu Gmina przekazała całą infrastrukturę wodno-kanalizacyjną. Zakład będzie wykonywać zarówno działalność gospodarczą, jak i pozostającą poza jej zakresem. Jak podniósł Wnioskodawca, Gmina zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie ustalenia sposobu obliczenia prewspółczynnika, a także jego wysokości dla nowego samorządowego zakładu budżetowego, wskazując kryterium przychodowe Referatu działającego w Urzędzie Miejskim. Do kalkulacji prewspółczynnika przyjęto wartości zarachowane dla działalności Referatu. W kolejnych latach Zakład stosować będzie prewspółczynnik wyliczony według wzoru przewidzianego w rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT) tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193; dalej również jako: "rozporządzenie Ministra Finansów"), kiedy to już Zakład będzie posiadał sprawozdanie Rb-30s. Zgodnie z protokołem uzgodnienia szacunkowo prognozowanej proporcji (prewspółczynnika), w celu odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak do celów innych niż działalność gospodarcza, Naczelnik Urzędu Skarbowego przyjął prewspółczynnik wyliczony szacunkowo według powyższych danych. Przed formalnym rozpoczęciem działalności Zakładu Gmina poniosła wydatki inwestycyjne i wydatki bieżące. Do dnia 31 marca 2018 r. zadania związane z gospodarką wodno-kanalizacyjną realizowane były przez wyodrębniony pod względem finansowo-księgowym Referat - wydatki te nie mieszały się z pozostałymi wydatkami Urzędu. Wobec powyższego Gmina powzięła wątpliwość, czy ze względu na poniesienie przez Gminę działającą poprzez Urząd Miejski wydatków inwestycyjnych i bieżących do końca marca 2018 r., przed formalnym powstaniem Zakładu (pomimo zamiaru przekształcenia gospodarki wodnokanalizacyjnej w inną formę organizacyjno-prawną niż Referat Urzędu Miejskiego, który istniał od momentu centralizacji VAT) Gmina miała prawo również stosować prewspółczynnik wyliczony w oparciu o kryterium przychodowe wyodrębnionego organizacyjnie Referatu działającego w Urzędzie Miejskim, którego wyodrębnione (spośród wszystkich danych Urzędu) dane stanowiły podstawę do ustalenia prewspółczynnika dla nowego Zakładu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00