Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 11 września 2018 r., sygn. I SA/Gd 704/18
1. Rada gminy, stanowiąc akty prawa miejscowego, związana jest granicami upoważnień zawartych w ustawach stanowiących podstawę działalności prawotwórczej tych organów. Uchwała nie może modyfikować ustawowych zasad udzielania dotacji, w tym zasady przyznawania dotacji na każde dziecko.
2. Niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które, zgodnie z art. 71b ust. 2a, prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, pod warunkiem, że osoba prowadząca przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę, ośrodek lub poradnię poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Stosownie do art. 90 ust. 2b dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia.
3. Żaden z przepisów ustawy o systemie oświaty nie wyłączył zasady, że dotacja jest należna na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Ustawodawca nie wskazuje żadnych dodatkowych kryteriów, od których zależałoby przyznanie dotacji ani też nie wskazuje, aby każde dziecko musiało uczestniczyć w zajęciach od pierwszego dnia miesiąca, czy przez pełen miesiąc.
4. Placówka w zakresie zajęć WWR świadczy pomoc doraźną, zatem może się tak zdarzać, że liczba dzieci wskazana na pierwszy dzień miesiąca różni się od faktycznej liczby dzieci korzystających z pomocy placówki w danym miesiącu. W ocenie Sądu nie można ze względu na późniejszą datę skierowania wykluczyć dziecka z dotacji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right