Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 23 maja 2018 r., sygn. I SA/Bk 203/18
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, Sędziowie sędzia WSA Andrzej Melezini (spr.), sędzia WSA Jacek Pruszyński, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 9 maja 2018 r. sprawy ze skargi Gminy G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy G. kwotą 457 zł (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług Gmina G. prezentując zdarzenie przyszłe wskazała, że świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy oraz dostarcza wodę/odbiera ścieki w jednostkach organizacyjnych Gminy, w tym w Urzędzie Gminy G. oraz w innych miejscach wykorzystywanych do realizacji zadań własnych Gminy. Do realizacji powyższych zadań służy posiadana przez Gminę Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna. Gmina ponosi liczne wydatki związane z realizacją projektów inwestycyjnych dotyczących infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej. W ramach realizacji zadań własnych Gmina rozbudowuje infrastrukturę kanalizacyjną i wodociągową na swoim terenie. W szczególności od [...] stycznia 2017 roku Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji "Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w G., ujęcia wody przy hydroforni w G. oraz przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców Gminy G". Inwestycja ta będzie finansowana ze środków własnych Gminy jak i ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych. Gmina uzyskała dofinansowanie ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W odniesieniu do przedmiotowej inwestycji VAT nie będzie stanowił wydatku kwalifikowanego. W związku z wykorzystanie infrastruktury do dostawy wody oraz odbioru ścieków Gmina ponosi/będzie ponosić również liczne wydatki związane z bieżącym utrzymaniem infrastruktury. Infrastruktura co do zasady jest/będzie wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków i zaopatrzenia w wodę, tj. do czynności, które zdaniem Gminy podlegają opodatkowaniu VAT. Przedmiotowa infrastruktura jest/będzie również w niewielkim stopniu wykorzystywana przez Gminę na własne potrzeby tj. na potrzeby funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy oraz Urzędu, ponadto woda będzie wykorzystywana do celów technologicznych związanych ze świadczonymi przez Gminę usługami. Gmina zaznaczyła przy tym, że wykorzystanie infrastruktury polega na świadczeniu usług, które są w pełni mierzalne, tj. Gmina rozlicza je/będzie rozliczać je wyłącznie według ilości metrów sześciennych dostarczonej wody oraz odebranych ścieków. Gmina wskazała, iż infrastruktura nie jest wykorzystywana w żadnych innych celach, a jedynie w niewielkim stopniu służy zaspokajaniu potrzeb własnych Gminy, zdecydowana większość dostarczanej wody/odprowadzanych ścieków jest na rzecz podmiotów zewnętrznych. Wnioskodawca wskazał, że udział ilości metrów sześciennych dostarczanej wody do odbiorców zewnętrznych w całkowitej ilości metrów sześciennych dostarczanej wody z użyciem gminnej infrastruktury wodociągowej za rok 2016 wyniósł około 99%. Z kolei udział ilości metrów sześciennych odprowadzonych ścieków do odbiorców zewnętrznych, w całkowitej ilości metrów sześciennych odprowadzonych ścieków z użyciem gminnej infrastruktury kanalizacyjnej wyniósł za 2016 rok około 93%. Oznacza to, że w takiej właśnie części Gmina wykorzystuje infrastrukturę tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, a w pozostałej- znikomej części- infrastruktura jest wykorzystywana do czynności pozostających poza regulacjami ustawy o VAT (odpowiednio 1% i 7%).