Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 21 lutego 2018 r., sygn. II SA/Rz 1267/17
Przeciwdziałanie alkoholizmowi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Elżbieta Mazur - Selwa Sędziowie WSA Krystyna Józefczyk /spr./ WSA Paweł Zaborniak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 21 lutego 2018 r. sprawy ze skargi A. B. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej opinii w sprawie wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu do 4,5 % oraz piwa z przeznaczeniem do spożycia poza miejscem sprzedaży -skargę oddala-
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A.B. prowadzącej działalność gospodarczą pn. [...] A.B. w W. jest postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego, dalej "Kolegium", z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej opinii w sprawie wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu do 4,5 %.
Na podstawie akt administracyjnych sprawy ustalono, że po uchyleniu postanowieniem Kolegium z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] postanowienia Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w G., dalej "GKRPA", z dnia [...] listopada 2016 r. nr [...] postanowieniem z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] GKRPA ponownie negatywnie zaopiniowała wniosek A.B. o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % zawartości alkoholu oraz piwa z przeznaczeniem do spożycia poza miejscem sprzedaży w punkcie: sklep spożywczy [...] [...] W.G. nr działki 1783/4.
W uzasadnieniu postanowienia organ wskazał, że w trakcie oględzin miejsca usytuowania punktu sprzedaży, którego dotyczy wniosek ustalono, że wewnątrz budynku, zlokalizowanego na działkach 1783/3 i 1783/4 nie został wydzielony odrębny lokal, który mógłby być przeznaczony na miejsce sprzedaży napojów alkoholowych. Brak jest wewnątrz tego budynku trwałych przegród w postaci ścian działowych, zaś miejsce wskazywane przez wnioskodawców jako planowany punkt sprzedaży jest w istocie tylko miejscem usytuowania regałów przeznaczonych na konkretny asortyment, w tym przypadku również alkohol. Na posiedzeniu w dniu 5 maja 2017 r. GKRPA dokonała pomiaru odległości pomiędzy punktem sprzedaży, którego dotyczy rozpatrywany wniosek a granicami działek usytuowanych obiektów chronionych. Pomiaru dokonano na mapie geodezyjnej skala 1:1000, zgodnie ze wskazaniem wynikającym z § 3 w zw. a § 2 pkt 1 Uchwały Rady Miejskiej w [...] z dnia 30 listopada 2016 r. nr [...] w sprawie zasad usytuowania sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Gminy [...], dalej "uchwała Rady Miejskiej w [...] z dnia 30 listopada 2016 r.". Ustalono, że odległość od oznaczonych na mapie pkt nr 1 do pkt 2 oraz od pkt nr 3 do pkt 4,tj. od granicy działki nr 1783/4, na której usytuowany jest punkt sprzedaży do granicy działki nr 1782, na której usytuowany jest budynek, w którym znajdują się m.in. pomieszczenia Zakładu Opieki Zdrowotnej [...] - Ośrodka Zdrowia, wynosi odpowiednio 12,15 m i 12,10 m. Odległość od wskazanych na mapie pkt nr 5 do pkt 6 i od nr 7 do pkt 8, tj. od granicy działki nr 1783/4, na której usytuowany jest punkt sprzedaży do granicy działki nr 1785, na której usytuowany jest kościół parafialny w W. wynosi odpowiednio 14,30 m i 14,20 m. Zatem odległość pomiędzy najbliższymi punktami granicznymi działki, na której usytuowany jest punkt sprzedaży oraz działki, na której usytuowany jest obiekt chroniony jest mniejsza niż 30 m, co jest niezgodne z § 2 ust. 1 uchwały z dnia 30 listopada 2016 r. i uzasadnia wydanie negatywnej opinii.