Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 16 stycznia 2018 r., sygn. I SA/Rz 747/17
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Jacek Surmacz Sędzia WSA Grzegorz Panek Asesor WSA Jacek Boratyn /spr./ Protokolant ref. Katarzyna Kubik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 stycznia 2018r. sprawy ze skargi Gminy L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] października 2017r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację, 2) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz skarżącej Gminy L. kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, interpretacją indywidualną z dnia 2 października 2017 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.345.2017.1.ASZ, uznał za nieprawidłowe stanowisko Gminy Lubenia - zwanej dalej skarżącą, odnośnie interpretacji przepisów o podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, według indywidualnie wyliczonego współczynnika.
Wnioskiem z 27 czerwca 2017 r. skarżąca zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie dla niej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że skarżąca jako jednostka samorządu terytorialnego z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług ze swoimi jednostki organizacyjnymi, poza ośrodkiem kultury i biblioteka publiczną. Wraz ze swoimi jednostkami skarżąca działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak też prowadzi działalność gospodarczą, na podstawie umów cywilnoprawnych.
W strukturze organizacyjnej obsługującego skarżącą urzędu wydzielony został referat, do którego zadań należy sprzedaż wody i odbiór ścieków. Czynności te realizowane są z wykorzystaniem gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej i towarzyszącej jej infrastruktury.
Wśród odbiorców usług świadczonych przez wspomniany wyżej referat są zarówno klienci zewnętrzni (osoby prywatne oraz odbiorcy komercyjni) jak i wewnętrzni (jednostki organizacyjne gminy).