Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 30 maja 2017 r., sygn. I SA/Lu 1068/16

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krystyna Czajecka-Szpringer Sędziowie WSA Andrzej Niezgoda (sprawozdawca) NSA Marek Zalewski Protokolant Starszy asystent sędziego Anna Gilowska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 30 maja 2017 r. sprawy ze skargi A. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2016 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości na 2012 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta L. z dnia [...] nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz A. Z. kwotę [...](trzysta sześćdziesiąt) złotych z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, dalej: "Samorządowe Kolegium Odwoławcze", "organ odwoławczy", po rozpatrzeniu sprawy z odwołania A. Z., dalej: "podatnik", "strona", "skarżący", od decyzji wydanej z upoważnienia Prezydenta Miasta, dalej: "Prezydent Miasta", "organ pierwszej instancji", z dnia [...] w sprawie ustalenia wysokości podatku od nieruchomości na 2012 r. w kwocie [...] zł, utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji.

Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji oraz akt sprawy wynika, że podatnik w dniu [...] kwietnia 2009 r. zawarł z osobami fizycznymi, będącymi współwłaścicielami nieruchomości położonej w L. przy ul. O. i H. (działka nr [...]), umowę dzierżawy na okres 10 lat. Wynika z niej m.in., iż przeznaczeniem przedmiotu dzierżawy jest prowadzenie na nim działalności gospodarczej - samoobsługowej myjni samochodowej (§3), dzierżawca wykona na koszt własny: wyrównanie terenu oraz konieczne prace ziemne, usunie z nieruchomości istniejące obiekty, doprowadzi potrzebne do działalności media, wykona nasadzenia i zagospodaruje zielenią teren otaczający obiekt myjni, postawi wreszcie myjnię samochodową i inne związane z nią obiekty. Wszelkie zaś rzeczy ruchome posadowione przez dzierżawcę na gruncie będącym przedmiotem dzierżawy pozostaną własnością dzierżawcy (§9). Stronom przysługuje prawo rozwiązania umowy jedynie z bardzo ważnych przyczyn (§13), wydzierżawiającemu przysługuje zaś prawo pierwokupu przedmiotu dzierżawy, gdyby w trakcie lub po zakończeniu umowy miał on być sprzedany (§16). Na podstawie oględzin w toku kontroli podatkowej ustalono, iż na wskazanej nieruchomości znajdują się następujące obiekty. Po pierwsze, obiekt myjni samoobsługowej bezdotykowej pięciostanowiskowej wraz z instalacjami wewnętrznymi (kanalizacja technologiczna, deszczowa, antyzamarzaniowa, sanitarna, elektryczna) oraz zewnętrznymi (wodociągowa, sanitarna z separatorem ścieków technologicznych, deszczowa, linia energetyczna zalicznikowa, gazowa). Obiekt myjni jest to obiekt kubaturowy typu wiata myjni przelotowej (obejmuje 4 stanowiska zadaszone, 1 stanowisko niezadaszone, oraz kontener obsługowy pod przęsłem wiaty). Obiekt myjni przymocowany jest do prętów umocowanych z wylewce betonowej. Kontener posadowiony jest na wylewce betonowej. Po drugie, na wskazanej nieruchomości znajdują się droga wewnętrzna, po trzecie zaś, parking z kostki brukowej wokół obiektu myjni. Według oświadczenia pełnomocnik podatnika wymienione wyżej obiekty stanowią własność podatnika. W zastrzeżeniach do protokołu kontroli pełnomocnik podatnika wskazała, iż obiekt myjni nie jest trwale związany z gruntem, a po zakończeniu dzierżawy podatnik będzie musiał przywrócić teren do stanu pierwotnego. W ocenie pełnomocnik opodatkowaniu powinna podlegać tylko część budowlana myjni. Na uzasadnienie swojego poglądu powołała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 25 lipca 2013 r., sygn. akt I SA/Rz 420/13, w którym Sąd ten przyjął, iż urządzenia myjni, mogące być zamontowane bez zezwolenia na budowę, mogące być demontowane i zastępowane nowymi elementami bez naruszenia struktury myjni, nie podlegają opodatkowaniu. Zastrzeżenia te nie zostały uwzględnione.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00