Wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 marca 2017 r., sygn. II SA/Kr 1140/16
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara - Dubiel Sędziowie: WSA Beata Łomnicka (spr.) WSA Mariusz Kotulski Protokolant: st. sekr. sąd. Beata Stefańczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 marca 2017 r. sprawy ze skargi [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 3 sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję tego samego organu z dnia 13 czerwca 2016 r. znak: [...]
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia 3 sierpnia 2016 r. sygn. akt: [....] , na podstawie:
- art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3, art. 156 § 1 pkt 2 i art. 158 § 1 i art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 23);
po rozpatrzeniu na posiedzeniu niejawnym wniosku [....] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w K. - Delegatura w T. z dnia 29 czerwca 2016 r. o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia 13 czerwca 2016 r. (......) odmawiającą stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Powiatu w T. z 20 stycznia 2016 r., znak: [....] , w sprawie zezwolenia [....] Sp. z o. o. w N. przy ul. [....] , na przetwarzanie odpadów, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.
Powyższe rozstrzygnięcia zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 29 marca 2016 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. wpłynął wniosek [....] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w K. - Delegatura w T. z dnia 24 marca 2016 r. o stwierdzenie nieważności decyzji Starosty Powiatu w T. z dnia 20 stycznia 2016 r. znak: [....] .
We wniosku wskazano, że w dniu 4 grudnia 2015 r. do Starosty [....] wpłynął wniosek firmy [....] Spółka z o.o., o zmianę zezwolenia na przetwarzanie (odzysk) odpadów objętego decyzją Starosty T. z dnia 8 grudnia 2014 r., znak: [....] (zmienioną decyzjami: znak [....] z dnia 18 lutego 2015 r., znak [....] z dnia 07 lipca 2015 r., znak [....] z dnia 15 września 2015r.). W toku prowadzonego przez Starostę T. postępowania administracyjnego [....] Spółka z o.o. w dniu 15 stycznia 2016 roku wniosła o uchylenie posiadanych zezwoleń na przetwarzanie odpadów i wydanie nowego (tzw. tekstu jednolitego), z uwzględnieniem zaproponowanych we wniosku zmian. Starosta T. zrezygnował z dyspozycji art. 41a ust. 6 ustawy o odpadach, zgodnie z którym "w przypadku istotnej zmiany zezwolenia na przetwarzanie odpadów oraz pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego przetwarzanie odpadów właściwy organ może wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska przed wydaniem decyzji w sprawie zmiany", i nie wystąpił do [....] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli w [....] Spółka z o.o., gdyż zdaniem Organu występuje kontynuacja działalności w zakresie odzysku odpadów, a zmiany nie są istotne. Starosta T. działając na podstawie art. 104 i art. 155 k.p.a., decyzją z 20 stycznia 2016 r., znak: [....] uchylił na wniosek strony decyzję z dnia 08 grudnia 2014 r. znak [....] (zmienioną decyzjami: znak [....] z dnia 18 lutego 2015 r., znak [....] z dnia 7 lipca 2015r. oraz znak: [....] z dnia 15 września 2015 r.). Równocześnie decyzją z tej samej daty Starosta T. działając na podstawie art. 41 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21 ze zm.) oraz art. 104 i art. 155 k.p.a., po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04 grudnia 2015 roku firmy -[....] Spółka z o.o., Niedomice w sprawie zmiany zezwolenia na przetwarzanie odpadów, decyzją znak [....] zezwolił firmie - "[....] " sp. z o.o. w N. na prowadzenie działalności w zakresie przetwarzania odpadów, na warunkach określonych w decyzji.