Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 stycznia 2017 r., sygn. II SA/Kr 1315/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędziowie: WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Iwona Niżnik-Dobosz Protokolant: st. sekr. sąd. Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi A.T. na decyzję Wojewody [...] z dnia 29 sierpnia 2016 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji dotyczącej zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę - po wznowieniu postępowania I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Wojewody [...] na rzecz skarżącego A.T. kwotę 680 (sześćset osiemdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Starosta G. decyzją z dnia 12 maja 2016 r. nr [.....] działając na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 w związku z art. 145 § 1 pkt 4 K.p.a. po ponownym rozpatrzeniu wniosku A.T. i A.T. w sprawie wznowienia postępowania administracyjnego dotyczącego ostatecznej decyzji Nr [.....] znak: [.....] z dnia 2 października 2014 roku o pozwoleniu na przebudowę "budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zakresie adaptacji poddasza na cele mieszkalne" na działce nr [.....] położonej w R. , udzielonego dla A.J. i A.J. odmówił uchylenia powyższej decyzji. W uzasadnieniu organ wskazał, że jako podstawę wznowienia wnioskodawcy wskazali fakt, że nie uczestniczyli jako strony w postępowaniu. Po analizie wskazanej przesłanki organ stwierdził, że obszar oddziaływania istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego zamyka się w granicach działki nr [.....] należącej do inwestorów, dlatego wnioskodawcy nie posiadają statusu strony w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę. Zatem decyzją z dnia 12.03.2015 r. Starosta G. na podstawie art. 151 § 1 pkt 1 K.p.a. odmówił uchylenia decyzji o pozwoleniu na przebudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zakresie adaptacji poddasza na cele mieszkalne na działce nr [.....] położonej w R. Wojewoda [.....] decyzją z dnia 10.07.2015 r. po rozpatrzeniu odwołania A. i A.T. utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy stwierdzając brak oddziaływania budynku mieszkalnego jednorodzinnego podlegającego przebudowie na nieruchomość rolną. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie rozpatrując skargę A. i A.T. na decyzję Wojewody w wyroku z dnia 9.11.2015 r. sygn. akt II SA/Kr 996/15 oddalił skargę A.T. stwierdzając brak interesu prawnego skarżącej w rozpatrywanej sprawie i uwzględnił skargę A.T. uchylając decyzję Wojewody i poprzedzającą ją decyzję Starosty G. W toku ponownie prowadzonego postępowania organ wskazał, że inwestorzy występując z wnioskiem o pozwolenie na przebudowę poddasza na cele mieszkalne w istniejącym budynku mieszkalnym wykazali prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane potwierdzając ten fakt stosownym oświadczeniem, a także przedłożyli 4 egz. projektu budowlanego wraz z niezbędnymi opiniami, uzgodnieniami i pozwoleniami. Ponadto ustalono, iż działka nr [.....] w R. będąca przedmiotem wniosku położona jest zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy L. zatwierdzonego uchwałą Nr XXVIII/15 7/05/2005 Rady Gminy L. z dnia 3 lutego 2005 roku, w terenach oznaczonych symbolem 14.PPw przeznaczonych pod działalność produkcyjną o wysokiej intensywności z możliwością utrzymania i przebudowy istniejących obiektów. Z dotychczasowych ostatecznych rozstrzygnięć organów nadzoru budowlanego (decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia 8 października 2008 roku, decyzja Nr v [.....] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 12 listopada 2012 roku) jednoznacznie wynika, że budynek będący przedmiotem postępowania posiada funkcję mieszkalną. Funkcja mieszkalna, jak wynika z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy L. , jako istniejąca jest zatem funkcją do utrzymania w tym terenie z możliwością przebudowy. Jak wynika z projektu budowlanego, przedmiotowy budynek mieszkalny jednorodzinny zlokalizowany jest w odległości ok. 5,20m do 9,20m od granicy działki nr [.....] będącej drogą dojazdową oraz ok. 9,5m do 13,0m od granicy działki nr [.....] będącej własnością wnioskodawcy. Zatem obszar oddziaływania budynku mieszkalnego jednorodzinnego będącego przedmiotem postępowania zamyka się w granicach działki inwestora, ponieważ spełnione są wymagania przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Natomiast z przywołanego wyżej wyroku WSA w Krakowie wynika, iż pomimo zachowania powyższych wymagań projektowane roboty budowlane (adaptacja poddasza na cele mieszkalne) mogą wprowadzać określone ograniczenia w zagospodarowaniu terenu działek nr [.....] i [.....] w kontekście przepisów Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie. Na działce nr [.....] prowadzone jest zorganizowane gospodarstwo rolne w zakresie hodowli bydła z budynkiem inwentarskim i płytą gnojową. Odległość płyty gnojowej od pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi na działkach sąsiednich powinna wynosić nie mniej niż 25m, jednak nie mniej niż 30 m od otworów okiennych i drzwiowych w tych pomieszczeniach. Odległości te nie są zachowane. Budynek mieszkalny znajduje się w obszarze oddziaływania płyty gnojowej. Nie mniej jednak jest to sytuacja zastana. Jak ustalono, obiekty gospodarstwa rolnego jak i budynek mieszkalny jednorodzinny są obiektami legalnie funkcjonującymi. Budynek na działce [.....] niewątpliwie posiada status budynku mieszkalnego jednorodzinnego na skutek ostatecznych rozstrzygnięć organów nadzoru budowlanego. Funkcja mieszkalna, jak wynika z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy L. , jako istniejąca jest zatem funkcją do utrzymania w tym terenie. W ocenie organu przebudowa samego poddasza na cele mieszkalne w sytuacji gdy budynek posiada już funkcję mieszkalną nie wpływa na sposób zagospodarowania działki nr [.....] . Zagospodarowanie poddasza na cele mieszkalne nie zmienia funkcji tego budynku, który już taką funkcję posiada. Inne stanowisko w tej sprawie, niż to, że dopuszczalna jest adaptacja poddasza na cele mieszkalne w budynku posiadającym status budynku mieszkalnego świadczyłoby o nieracjonalności działania organu administracji publicznej w przedmiotowej sprawie w świetle stanu formalno-prawnego i zgromadzonego materiału dowodowego. Należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie status budynku mieszkalnego odnosi się do całego obiektu budowlanego. Nie ma przy tym znaczenia czy poddasze ma funkcję mieszkalną czy nie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00