Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 14 grudnia 2016 r., sygn. II SA/Gd 590/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz Sędziowie: Sędzia WSA Jolanta Górska Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz (spr.) Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2016 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi K. R. i J. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 5 lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie podziału nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Samorządowe Kolegium Odwoławcze po rozpoznaniu odwołania małżonków K. i J. R., decyzją z dnia 5 lipca 2016 r. nr [..] utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta z dnia 09 kwietnia 2015 r. nr [..] o zatwierdzeniu z urzędu podziału nieruchomości.

Jak wskazał organ odwoławczy w uzasadnieniu powyższej decyzji, organ I instancji zaskarżoną decyzją orzekł o zatwierdzeniu z urzędu podziału nieruchomości położonej w G. przy ul. W., składającej się z działki nr [...], obręb W., k.m [..] zapisanej w księdze wieczystej [..], stanowiącej współwłasność: A.A.-Z.Z. na następujące działki: dz.nr [..], obręb W., dz.nr [..], obręb W., dz.nr [..], obręb W. Dokonany podział zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2015 r. poz. 1774 - zwana dalej "u.g.n.") został przeprowadzony z urzędu jako niezbędny w celu realizacji inwestycji celu publicznego polegający na wydzieleniu gruntów pod drogę publiczną.

W odwołaniu od wzmiankowanej decyzji Prezydenta Miasta, K. i J. R. podnieśli, że decyzja organu I instancji zapadła z naruszeniem przepisów proceduralnych o przeprowadzeniu konsultacji oraz w wyniku wadliwie przeprowadzonych czynności administracyjnych. Ponadto odległości sytuowanej drogi naruszają przepis art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r o drogach publicznych ponieważ odległość drogi od budynku będzie mniejsza niż 15 m. Skarżący sprzeciwili się też uznaniu postanowienia z dnia 8 sierpnia 2014 znak [..] w przedmiocie pozytywnego zaopiniowania proponowanego podziału nieruchomości działki nr [..] za prawomocne i wiążące. Przeprowadzona przez organ I instancji procedura jest zdaniem skarżących obarczona wadą nieważności. Przywołując treść art. 11 ustawy z dnia 27 marca 2003 r., o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oświadczyli, że nie dokonano powiadomienia o przystąpieniu do sporządzenia studium w sposób zwyczajowo przyjęty w ich miejscowości - czy to przez obwieszczenie czy powiadomienie skierowane indywidualnie. W sprawie naruszone zostały tez przepisy art. 11 pkt. 10 i art. 17 powyższej ustawy co oznacza, że w sprawie zachodzą przesłanki określone art. 28 tejże, zgodnie z którym naruszenie zasad sporządzania studium lub planu miejscowego, istotne naruszenie trybu ich sporządzania a także naruszenie właściwości organów w tym zakresie powodują nieważność uchwały rady gminy w całości lub części. W zaistniałym stanie skarżący złożyli protest i wnieśli o podjęcie postępowania unieważnienia wadliwie przeprowadzonej procedury. Skarżący stanowczo sprzeciwiają się lokalizacji planowanej inwestycji i zaborowi części działek o nr [..] oraz dz.nr [..] i podziałowi działki poł w G. przy ul. W., oznaczonej ewidencyjnie jako dz.nr [..] obręb W. W związku z powyższym wnoszą o dokonanie zmiany planowanego przebiegu drogi w taki sposób aby nie dokonywać wywłaszczeń nieruchomości zabudowanych oraz o zachowanie minimalnej odległości 10 m od zabudowy. Planowana droga zdaniem skarżących bez większego problemu może zostać przeprowadzona przez działki niezabudowane. Dalej wskazują, że w decyzji brak jest odniesienia do uzyskiwanych wcześniej informacji i zapewnień organu I instancji w zakresie planów drogowych w obszarze ul. W., w tym zapewnienie o nie ingerowaniu w granice przedmiotowych działek i wytyczeniu drogi w odpowiedniej odległości od granic działek i domów. Okazane w roku 2014 r. plany nie pokazywały przebiegu drogi w taki sposób jak jest to obecnie czynione, były to plany cząstkowe. Wytyczenie planowanej drogi i zabór działek w przypadku dz. nr [..] jest to 2,7m a w przypadku dz. nr [..] jest to 2,5m doprowadzi do niewyobrażalnych szkód, powierzchnia działki zmniejszy się w takim stopniu, że nie będzie możliwy ich podział zgodnie z obowiązującym planem, wobec czego plany miejscowe są sprzeczne z przepisem art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ponieważ obecnie minimalna powierzchnia działek to 1.000 m2, a działka która może być zgodnie z w/w planem podzielona na dwie po wykonaniu planów wywłaszczeń już podzielona nie będzie mogła być. Ponadto w wyniku takiego przebiegu drogi będzie ona umiejscowiona bezpośrednio przy budynkach mieszkalnych, a więc poniżej minimalnej odległości określonej w/w przepisami o drogach publicznych, a nawet poniżej 5 m. Obecny plan przebiegu drogi jest sprzeczny z decyzjami o wyrażeniu zgody na budowę w tym miejscu i odbiór. Skarżący zwracają też uwagę, że planowana ingerencja dotyczy rodziny, w której są małoletnie dzieci oraz osoba chora, która wymaga spokoju dla ochrony swojego zdrowia. Wobec powyższego skarżący wnoszą o uchylenie wadliwej decyzji i nakazanie przeprowadzenia procedury ustalenia planu zagospodarowania miejscowego zgodnie z wymogami formalnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00