Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 listopada 2016 r., sygn. II SA/Wr 474/16

Planowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Zygmunt Wiśniewski (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędzia WSA Mieczysław Górkiewicz Protokolant: Starszy asystent sędziego Katarzyna Grott po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 4 listopada 2016 r. sprawy ze skargi G.K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia przedłożonego projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [...] r. Nr [...] Dyrektor D. Służby Dróg i Kolei we W. uzgodnił negatywnie przedłożony przez Gminę K. projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru projektowanej drogi w środkowo-północnej części wsi W., warunkując jego pozytywne uzgodnienie uwzględnieniem następujących uwag:

1) dodaniem w § 9 pkt 1 i 2 zapisu "zgodnie z przepisami odrębnymi",

2) ustaleniem w § 12 pkt 1 klasy projektowanej drogi jako klasy głównej - KDG.

Zażalenie na postanowienie Dyrektora D. Służby Dróg i Kolei we W. złożyła Gmina K., reprezentowana przez Wójta Gminy, zarzucając, że pozytywne uzgodnienie zostało uwarunkowane wprowadzeniem niezgodnych z przepisami prawa zmian do treści uchwały, poprzez nałożenie nakazu wprowadzenia do projektu planu zapisu, który wskazuje na ustalenie klasy projektowanej drogi - jako klasy głównej KDG, który to zapis narusza - zdaniem żalącej się - ustalenia obowiązującego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy K.. Ponadto żaląca się Gmina podniosła, że nie jest dopuszczalne uzależnianie przez DSDiK we W. uzgodnienia projektu planu miejscowego od wprowadzenia do planu zapisów odnoszących się do inwestycji drogowej, którą DSDiK planuje przeprowadzić nie na podstawie ustaleń planu miejscowego, ale na podstawie decyzji o zezwoleniu na lokalizację inwestycji drogowej (tzw. decyzji ZRID). Zgodnie bowiem - zdaniem Gminy - z art. 11 i ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, w sprawach dotyczących zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nie stosuje się przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Dodatkowo Gmina podniosła, że w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy K. zostały przyjęte ustalenia dotyczące korytarza nowego przebiegu drogi wojewódzkiej "B. - Ł. - D.", wyprowadzonej od węzła na drodze ekspresowej S8 (według wariantu wschodniego lub zachodniego). W kierunku północnym korytarz drogi prowadzony jest do granicy z gminą Ż. i dalej przez węzeł z autostradą A4 na wschód od wsi W. wprowadzany jest w obszar gminy Ś.K.. Klasa techniczna drogi - główna (G). Dotychczas rezerwowany korytarz dla drogi wojewódzkiej na odcinku od ulicy [...] we W. do Al. [...] utrzymano w Studium, jako istotny element lokalnego układu drogowego obsługującego tereny na pograniczu gmin K. i W.. Ten fragment drogi przyjmie kategorię gminną klasy technicznej "T. W ocenie Gminy, zapisy Studium wskazują klasę projektowanej drogi jako lokalną lub zbiorczą. Ustalenie, w uzgadnianym planie miejscowym, projektowanej drogi jako drogi o klasie głównej "KDG", naruszy ustalenia Studium i w konsekwencji będzie skutkować skargą organu nadzoru do sądu administracyjnego. Gmina dodała, że projekt powyższego Studium został pozytywnie zaopiniowany (w 2009 r.) przez Zarząd Województwa D.. Podniosła także, że skoro opisana droga będzie realizowana na podstawie zapisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, to argumenty odnoszące się do niej nie mogą stanowić podstawy do odmowy uzgodnienia planu miejscowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00