Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 lipca 2016 r., sygn. II SA/Ol 1228/15

 

Dnia 14 lipca 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia NSA Janina Kosowska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński sędzia WSA Beata Jezielska Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lipca 2016 roku sprawy ze skargi S. H. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie kary z tytułu urządzania gier na automatach poza kasynem gry I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz S. H. kwotę 1.597 złotych (słownie: tysiąc pięćset dziewięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Z przekazanych przez organ Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie wraz ze skargą akt sprawy wynika, że decyzją z dnia 2 lipca 2015 r. Naczelnik Urzędu Celnego w E. (dalej zwany organem I instancji), powołując art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. nr 201, poz. 1540 ze zm. - dalej jako u.g.h.), wymierzył S. H. (dalej zwanemu skarżącym) karę pieniężną w wysokości 36.000 zł. z tytułu urządzania gier na automatach, oznaczonych nazwą: [...] (nr urządzenia [...]), [...] (nr urządzenia [...]) oraz [...] (nr urządzenia [...]), poza kasynem gry, to jest w lokalu [...], mieszczącym się na działce nr [...] w E. (dalej zwanym lokalem).

W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ I instancji podał, że obecność oznaczonych powyżej automatów w lokalu stwierdzona została w dniu 26 sierpnia 2014 r. podczas wykonywania obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy celnych. Wskazał, że podczas kontroli lokalu funkcjonariusze celni, korzystając z uprawnienia do przeprowadzenia eksperymentu, wykonali doświadczenie polegające na odtworzeniu przebiegu dostępnych na automatach gier. Organ szczegółowo opisał przebieg badania zasad działania ujawnionych urządzeń oraz ocenił, że rezultat tej czynności procesowej dostarczył podstaw do sformułowania wniosków, że gry na ujawnionych w lokalu automatach mają charakter losowy, gdyż po ich uruchomieniu grający pozbawiony jest możliwości wywierania jakiegokolwiek realnego wpływu na ich przebieg i wynik, które są niezależne od jego zdolności psychomotorycznych, takich jak: spostrzegawczość, refleks, zręczność, a także nabytych umiejętności, doświadczenia i stopnia wytrenowania. Przyjął, że o komercyjnym charakterze oferowanych na tych urządzeniach gier świadczy konieczność uiszczenia określonej kwoty pieniężnej w zamian za możliwość ich przeprowadzenia. Stwierdził, że ujawnione w lokalu automaty umożliwiają prowadzenie gier scharakteryzowanych w art. 2 ust. 3-5 u.g.h. Zauważył, że funkcjonariusze oprócz oględzin automatów przesłuchali także w charakterze świadka osobę grającą na jednym z automatów w momencie rozpoczęcia kontroli. Dodał, że do materiału zgromadzonego w niniejszej sprawie została włączona opinia biegłego sądowego, sporządzona w toku postępowania karnoskarbowego, która dotyczyła automatów ujawnionych w lokalu. Zrelacjonował, że w opinii tej stwierdzono, że gry na tych automatach mają charakter losowy i udostępniane są w celach komercyjnych, a realizowane są na urządzeniach komputerowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00