Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 marca 2016 r., sygn. IV SA/Po 49/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Grossmann (spr.) Sędziowie WSA Donata Starosta WSA Anna Jarosz Protokolant st. sekr. sąd. Joanna Kujawa po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 03 marca 2016 r. sprawy ze skargi B. R. na decyzję (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia (...) r. nr (...) w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. zasądza od (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz skarżącej B. R. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 16 września 2015 r. sygn. akt II OSK 715/14 Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) uchylił wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 11 grudnia 2013 r. sygn. akt IV SA/Po 849/13 oddalający skargę B. R. na decyzję (...) Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z (...) r., nr (...), w przedmiocie nakazu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i przekazał sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu (WSA) w Poznaniu do ponownego rozpoznania.
Powyższe wyroki zapadły w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. na skutek przeprowadzonej kontroli ustalił, iż w lokalu mieszkalnym nr (...) w budynku wielorodzinnym położonym w K. przy ul. P. (...) dokonano wymiany skrzydła drzwiowego zamontowanego w otworze drzwiowym pomiędzy mieszkaniem nr (...) a klatką schodową, z otwieranego do wewnątrz mieszkania na otwierane na zewnątrz mieszkania.
Decyzją z (...) r. nr (...) - wydaną na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 61 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 243, poz. 1623 ze zm.; dalej w skrócie: "pr.bud.") oraz § 242 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz.690 ze zm.; dalej w skrócie: "rozporządzeniem MI") - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w K. (dalej: "PINB" lub "organ I instancji") nakazał J.A. usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, tj. zagrożenia życia, zdrowia ludzi oraz bezpieczeństwa mienia poprzez zmianę kierunku otwierania skrzydła drzwiowego z otwieranego na zewnątrz mieszkania na otwierane do środka mieszkania, w terminie 30 dni od dnia kiedy decyzja stanie się ostateczna. Organ wskazał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa budowlanego, wykonanie robót polegających na wymianie skrzydła drzwiowego nie wymaga pozwolenia na budowę ani zgłoszenia właściwemu organowi, gdyż nie doszło do zmiany wielkości otworu drzwiowego. Prace te trzeba rozpatrywać jako zwykłe użytkowanie rzeczy i bieżącą ich konserwację. Prawo budowlane dopuszcza montaż drzwi otwierających się na zewnątrz mieszkania. Ograniczenie takiej możliwości następuje wówczas, gdy takie rozwiązanie stoi w kolizji z wymaganiami bezpieczeństwa ludzi określonymi w przepisach dotyczących zagrożeń przeciwpożarowych, jak § 242 ust. 4, § 239 ust. 1, § 237 ust. 10, § 236 ust. 1 rozporządzenia MI. Zdaniem organu, obecny stan faktyczny jest prawnie nie do zaakceptowania z uwagi na to, że szerokość przejścia drogi ewakuacyjnej poziomej po otwarciu skrzydła drzwiowego do mieszkania nr 12 wynosi 1,31 m, wobec wymaganych min. 1,4 m. W związku z tym, zgodnie z art. 61 i art. 66 ust. 1 pkt 1 pr.bud. zasadnym było nakazanie doprowadzenia wymienianych drzwi do odpowiedniego stanu technicznego.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right