Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 4 lutego 2016 r., sygn. II SA/Ke 980/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Kobylecka (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędzia WSA Jacek Kuza, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Joanna Dziopa, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 lutego 2016 r. sprawy ze skargi "X" Sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej oddala skargę.

Uzasadnienie

II SA/Ke 980/15

UZASADNIENIE

Decyzją z [...]., znak: [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach po rozpatrzeniu wniosku [...] Przedsiębiorstwo [...] Sp. z o.o. w L. o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją tego organu z 10 czerwca 2015r. odmawiającej stwierdzenia nieważności decyzji wydanej z upoważnienia Burmistrza Miasta S. z dnia 14 maja 2014r. wyrażającej zgodę ww. Spółce na zajęcie pasa drogowego ulicy Z. w S. celem wykonania sieci szerokopasmowej - w części ustalającej opłatę za zajęcie pasa drogowego, tj. pkt 4 tej decyzji, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 kpa utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

W uzasadnieniu Kolegium wyjaśniło, że decyzja z 10 czerwca 2015r. została wydana na podstawie art. 157 § 1, art. 158 § 1 i art. 156 § 1 pkt 2 kpa. W uzasadnieniu organ stwierdził, że decyzji z 14 maja 2014r. nie można zarzucić, że jest dotknięta którąkolwiek z wad wymienionych w art. 156 § 1 kpa.

We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy skarżąca spółka wniosła

o stwierdzenie nieważności decyzji z 14 maja 2014r. w części obejmującej naliczenie opłaty za zajęcie pasa drogowego, jako wydanej z rażącym naruszeniem prawa,

a w szczególności sprzecznej z art. 54 ust. 8 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Wnioskodawca podniósł, że stanowisko Kolegium wyrażone w decyzji z 10 czerwca 2015 r. nie znajduje podstaw ze względu na zapisy prawne dotyczące sprawy. Przepisy ww. ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych przewidują możliwość realizacji sieci szerokopasmowej nie tylko po wydaniu decyzji lokalizacyjnej, ale również bez konieczności uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej na warunkach określonych w ustawie z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane. Oczywistym zatem jest, że zamiarem ustawodawcy było wprowadzenie tej formy wspierania inwestycji telekomunikacyjnych, polegających na budowie sieci szerokopasmowych. Wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego dotyczy budowy w ramach projektu "Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej - Województwa Świętokrzyskiego". W tej sytuacji organ I instancji winien, rozpatrując kwestię opłaty, uwzględnić zapis art. 54 ust. 8 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych. Przepis ten stanowi lex specialis w relacji do art. 40 ust. 3 i następnych ustawy o drogach publicznych, zatem wyłącza możliwość naliczenia opłat za zajęcie pasa drogowego. Umieszczenie ust. 8 i 9 art. 54 w zapisach dotyczących ustalenia lokalizacji sieci szerokopasmowej w drodze decyzji wojewody nie oznacza, że intencją ustawodawcy było, iż powyższe ustępy mają zastosowanie tylko w przypadku wydania decyzji lokalizacyjnej przez wojewodę. Taka argumentacja nie ma racjonalnego uzasadnienia w świetle podnoszonej argumentacji oraz faktu, że inwestycja może być realizowana bez konieczności wydania decyzji lokalizacyjnej, jedynie na podstawie zgłoszenia budowlanego wojewody. W przeciwnym bowiem wypadku uprawnienie inwestora byłoby uzależnione od tego czy wydano decyzję lokalizacyjną na realizowaną sieć szerokopasmową, czy też nie, przy jednoczesnym braku obowiązku uzyskania takiej decyzji, jeśli przepisy prawa przewidują taką możliwość. Przepisy przywoływanej ustawy wskazują, że istotny jest sam cel zamierzenia inwestycyjnego w postaci lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej, jako szczególnej formy wspierania rozwoju usług i rozbudowy sieci telekomunikacyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00