Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 listopada 2015 r., sygn. II SA/Ol 1058/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janina Kosowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 listopada 2015r. sprawy ze skargi R. D. na zarządzenie zastępcze Wojewody z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że pismem z dnia 11 czerwca 2015 r. Wojewoda (dalej zwany organem nadzoru), powołując art. 98a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r., poz. 594 ze zm. - dalej jako u.s.g.), wezwał Radę Miejską w O. (dalej zwaną Radą Miejską) do podjęcia, w terminie 30 dni od otrzymania wezwania, uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnej Rady Miejskiej w O. - R. D. (dalej zwanej radną). W uzasadnieniu tego wezwania organ nadzoru podniósł, że radna prowadzi działalność gospodarczą na terenie gminy O. pod firmą Niepubliczne Ognisko Edukacyjne "[...]", Przedszkole "[...]", Żłobek "[...]". Podał, że radna, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawarła w dniu 31 grudnia 2012 r. z Gminą O. umowę użyczenia na czas nieokreślony wyposażenia dla utworzonego przez nią żłobka. Wyjaśnił, że wyposażenie to stanowi własność Gminy O., a zakupione zostało w ramach realizacji projektu rządowego "Maluch 2012" na wsparcie realizacji zadania publicznego w zakresie opieki sprawowanej w formie żłobka. Dodał, że radna, jako podmiot prowadzący żłobek na terenie Gminy O., otrzymuje także z budżetu tej Gminy dotację w kwocie 300 zł. miesięcznie na każde dziecko objęte opieką. W tych okolicznościach organ nadzoru ocenił, że została wyczerpana dyspozycja art. 24f ust. 1 u.s.g. w zw. z art. 383 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. nr 21, poz. 112 ze zm.), co skutkuje wygaśnięciem mandatu radnej. Zdaniem organu nadzoru, radna naruszyła ustawowy zakaz łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której uzyskała mandat. Zauważył przy tym, że dotychczas Rada Miejska, mimo zaistnienia ustawowych przesłanek, nie podjęła stosownej uchwały w tym przedmiocie, co zasadnym czyni zastosowanie przez organ nadzoru rozwiązania przewidzianego w art. 98a ust. 1 u.s.g.