Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 27 sierpnia 2015 r., sygn. II SA/Wr 427/15

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Alicja Palus, Sędziowie Sędzia WSA - Władysław Kulon (spr.), Sędzia NSA - Andrzej Wawrzyniak, , Protokolant asystent sędziego - Wojciech Śnieżyński, , po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 27 sierpnia 2015 r. sprawy ze skargi A. sp. z o.o. na decyzję D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego od decyzji odmawiającej uchylenia decyzji o nakazie rozbiórki urządzeń instalacji technicznej spalarni odpadów I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana; III. zasądza od D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. na rzecz A. sp. z o.o. kwotę 757 zł /słownie: siedemset pięćdziesiąt siedem/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Przedmiotem zaskarżenia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu jest decyzja D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we W. (dalej - DWINB), z dnia [...] r., nr [...], którą na podstawie art. 138 § 1 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U z 2013 r., poz. 267 - dalej k.p.a.) umorzono postępowanie odwoławcze zainicjowane odwołaniem A. sp. z o.o. z/s w B. od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w M. (dalej PINB) z dnia [...] r., nr [...] odmawiającej uchylenia decyzji PINB w M. z dnia [...] r., nr [...] ze względu na brak podstaw do jej uchylenia na podstawie art. 145 § 1 pkt 4 k.p.a. Z przedstawionych Sądowi akt administracyjnych wynika, że stan faktyczny i prawny sprawy, w której zapadło zaskarżone rozstrzygnięcie kształtuje się następująco.

Wystąpieniem z dnia [...] r., nr [...] D. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska poinformował PINB w M. o wynikach kontroli przeprowadzonej w obiekcie Spalarni Odpadów Medycznych w M. przy ul. G., celem wykorzystania poczynionych ustaleń zgodnie z kompetencjami. Zainicjowane w ten sposób postępowanie zostało zakończone decyzją PINB z dnia [...] r., nr [...], którą organ nadzoru budowlanego przyjmując w podstawie prawnej art. 51 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 51 ust. 7 ustawy Prawo budowlane nakazał A. sp. z o.o. rozbiórkę urządzeń instalacji technicznej spalarni odpadów zamontowanych samowolnie poza obrysem budynku spalarni, na działce o numerze 107/5 AM 21 w M., przy ulicy G.. W sentencji decyzji wskazano nadto, że orzeczona rozbiórka dotyczy następujących urządzeń instalacji: węzeł do załadunku odpadów, komora dopalania gazów wraz z metalową estakadą, schładzacz spalin, filtr z dozownikiem węgla aktywnego, wentylator, wieża mycia mokrego spalin, wykraplacz spalin, emitor spalin i kontener monitoringu spalin. Organ nadzoru budowlanego w uzasadnieniu decyzji podał, że wykonano roboty budowlane polegające na demontażu urządzeń instalacji znajdujących się w budynku spalarni i zamontowaniu nowych urządzeń w budynku i poza obrysem obiektu. W dalszej kolejności w treści decyzji zauważono, iż spółka A. dysponowała pozwoleniem na budowę z dnia [...] r., nr [...] obejmującym budowę wiat stalowych na działce 107/5 AM 21 w M., jednakże zatwierdzony projekt budowlany nie zawiera rozwiązań i sposobu funkcjonowania zasadniczych elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego spalarni. Kwalifikując zrealizowaną inwestycję na gruncie przepisów prawa materialnego przyjęto, że ma miejsce przebudowa spalarni odpadów medycznych i weterynaryjnych w M. na działce 107/5 AM 21 bez ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę i bez stosownej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która to dokonana jest w sposób niezgodny z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Niezgodność zamierzenia inwestycyjnego z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego legła u podstaw wykluczenia możliwości doprowadzenia dokonanej samowoli do stanu zgodnego z prawem w myśl art. 51 ust. 1 pkt 2 Prawa budowlanego i w konsekwencji wydania nakazu rozbiórki w oparciu o art. 51 ust. 1 pkt 1 Prawa budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00