Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lutego 2015 r., sygn. VI SA/Wa 2856/14
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Zalewski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Głowacka -Klimas Sędzia WSA Urszula Wilk Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lutego 2015 r. sprawy ze skargi F. H. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. W dniu [...] marca 2014 r. w P., na drodze krajowej [...], przed wjazdem na punkt wagowy punkt wagowy "stacja [...]"), zatrzymano do kontroli pojazd marki [...] o nr rej. [...] wraz z naczepą o nr rej. [...], którym kierował P. K., wykonujący międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Danii do S. - makulatury (odpad o kodzie [...]) - na rzecz przedsiębiorstwa transportowego F..
Podczas kontroli wykonano pomiary rzeczywistej masy całkowitej oraz nacisków osi zespołu pojazdów. Miejsce ważenia legitymowało się protokołem z pomiaru pochylenia nawierzchni na stanowisku ważenia pojazdów z dnia [...] marca 2014 r. Pojazd został zważony przy pomocy przenośnych wag do pomiarów statycznych typu [...] o nr fabrycznych [...] i [...], które w chwili kontroli legitymowały się ważnymi świadectwami legalizacji ponownej wydanymi przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w P. z terminami ważności do [...] maja 2014 r.
Kierowca został poinformowany o sposobie przeprowadzania pomiarów oraz o przysługujących mu uprawnieniach. Uczestniczył w trakcie wykonywania ważenia. Pojazd zważono jednokrotnie. Kierowca nie wnosił o ponowne ważenie.
Na podstawie przeprowadzonego ważenia pojazdu wagami nr fabrycznych [...] i [...], po odjęciu pomiaru, stwierdzono, że nacisk pojedynczej osi napędowej ciągnika wynosił 11,15 t, co zgodnie z przyjętą procedurą ważenia, po odjęciu dopuszczalnych błędów ważenia dało 10,9 t. Odcinek drogi, na której zatrzymano kontrolowany pojazd dopuszczał ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 10 t. Stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej o 0,9 t.