Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 października 2019 r., sygn. VI SA/Wa 893/19
Wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek Sędziowie Sędzia WSA Dorota Dziedzic-Chojnacka Sędzia WSA Sławomir Kozik (spr.) Protokolant sekr. sąd. Łukasz Kawalec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 października 2019 r. sprawy ze skargi M. R. o wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego w sprawie o sygn. akt VI SA/Wa 2900/14 I. wznawia postępowanie zakończone prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 maja 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 2900/14; II. zmienia prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 maja 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 2900/14 w ten sposób, że: 1. uchyla decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] lipca 2014 r. nr [...] i utrzymaną nią w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z [...] kwietnia 2014 r.; 2. umarza postępowanie administracyjne; 3. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz M. R. 817 (osiemset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania; III. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz M. R. kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania wznowieniowego.
Uzasadnienie
Prawomocnym wyrokiem z "(...)" maja 2015 r. w sprawie o sygn. akt VI SA/Wa 2900/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę M. R. (dalej: "Skarżąca") na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie (dalej" "organ", "GITD") z "(...)" lipca 2014 r. nr "(...)", utrzymującą w mocy decyzję "(...)" Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z "(...)" kwietnia 2014 r. nr "(...)" o nałożeniu na Skarżącą kary pieniężnej w wysokości 5000 złotych.
Pismem z 16 kwietnia 2019 r. Skarżąca wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę o wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego zakończonego ww. wyrokiem z 5 maja 2015 r. w sprawie o sygn. akt VI SA/Wa 2900/14. Skarżąca powołała się na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej "TSUE") z 21 marca 2019 r. w sprawie C-127/17, w którym TSUE uznał, że nakładając na przedsiębiorstwo transportowe wymóg posiadania specjalnych zezwoleń umożliwiających poruszanie się po niektórych drogach publicznych, Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej łącznie na podstawie przepisów art. 3 i 7 dyrektywy Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/719 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w związku z pkt 3.1 i 3.4 załącznika 1 do dyrektywy 96/53.