Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 12 lutego 2015 r., sygn. II SA/Bk 945/14
Wysokość opłat legalizacyjnych jest wynikiem świadomego działania ustawodawcy. Ciążący na inwestorze obowiązek uzyskania ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę i stosowana w razie braku takiej decyzji sankcja mają służyć realizacji takich wartości jak ład przestrzenny, ochrona bezpieczeństwa, życia i zdrowia ludzi, ochrona środowiska czy wreszcie poszanowanie uzasadnionych interesów i własności osób trzecich.
Teza urzędowa
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Danuta Tryniszewska-Bytys (spr.), Sędziowie sędzia WSA Marek Leszczyński,, sędzia WSA Małgorzata Roleder, Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 12 lutego 2015 r. sprawy ze skargi A. i E. R. na postanowienie P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości opłaty legalizacyjnej oddala skargę.
Uzasadnienie
UZASADNIENIE
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w B. P. (dalej PINB) prowadził postępowanie dotyczące legalności wykonywania przez A. i E. R. robót budowlanych przy budynku gospodarczym na działce nr [...] w miejscowości K. W trakcie oględzin organ ustalił, że na działce znajduje się budynek inwentarski o wymiarach 5,20 m x 24,0 m, którego wysokość w kalenicy wynosi 5,76 m. Obiekt posiada dwuspadowy dach kryty blachą trapezową, wyposażony w rynny i rury spustowe od strony podwórka inwestora. Na jednej ze ścian szczytowych budynku widoczne jest podniesienie ściany w kalenicy na wysokość około 1 m, w wyniku czego doszło do zmiany kąta nachylenia połaci dachowej. Inwestor dokonał zgłoszenia na wymianę pokrycia dachowego, jednakże nie obejmowało ono podwyższenia ścian szczytowych. Z przedłożonej przez inwestora oceny technicznej wynika, jak wskazał organ, że budynek jest w dobrym stanie technicznym. W oparciu o powyższe ustalenia, przy zastosowaniu art. 51 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), dalej p.b., PINB decyzją z dnia [...] grudnia 2013 r. nakazał inwestorom wykonanie konkretnych robót budowlanych, jednakże rozstrzygnięcie to zostało uchylone przez P. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w B. (dalej PWINB) decyzją z dnia [...] stycznia 2014 r. z uwagi na błędne zakwalifikowanie wykonanych prac jako remontu i wdrożenie procedury naprawczej z art. 51 p.b., mimo że zakres prac wykraczał poza odtworzenie stanu pierwotnego. Organ odwoławczy wskazał, że roboty budowlane skutkujące zmianą wysokości, a zatem i kubatury obiektu (nawet w niewielkim stopniu) uznać należy za nadbudowę, której wykonanie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę. Brak pozwolenia skutkuje wszczęciem procedury legalizacyjnej z art. 48-49 p.b.