Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 października 2014 r., sygn. II SA/Kr 1145/14

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Jacek Bursa Sędzia WSA Paweł Darmoń Protokolant: Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 października 2014 r. sprawy ze skargi F. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 21 września 2012 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie drzew I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonywana; III. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz skarżącego F. O. kwotę 5617 zł (pięć tysięcy sześćset siedemnaście złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Burmistrz Miasta decyzją z dnia 27 lipca 2012 r. działając na podstawie art. 88 ust. 1 i 2, art. 89 ust. 1, ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w związku z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu nakładania administracyjnych kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień albo drzew lub krzewów oraz w związku z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew oraz na podstawie art. 104 K.p.a. wymierzył F. O. administracyjną karę pieniężną za usuniecie drzew bez wymaganego zezwolenia w wysokości 561 671,49 zł. W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 4 listopada 2005 r. F. O. zwrócił się do Urzędu Miasta o wydanie zezwolenia na wycięcie drzew: 6 jesionów i 1 graba znajdujących się na działce nr [...] w J. przy ul. M.. W trakcie oględzin stwierdzono, że drzewa wymienione we wniosku są już wycięte. W dniu 17 listopada 2006 r. dokonano pomiaru średnicy ściętych drzew. F. O. oświadczył ze dokonał wycinki drzew przed wydaniem decyzji, gdyż powstało zagrożenie upadkiem drzew na drogę krajową. Decyzją z dnia 8 czerwca 2010 r. nałożono na stronę karę administracyjną w wysokości 705 003,36 zł. SKO w [...] decyzją z dnia 3 sierpnia 2010 r. uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia, zarzucając, że nie przeprowadzono prawidłowo postępowania wyjaśniającego. Kolejna decyzja Burmistrza Miasta została uchylona decyzją SKO w [...] z dnia 7 kwietnia 2011 r. Ponownie rozpoznając sprawę organ I instancji stwierdził, że w aktach sprawy znajduje się wypis z rejestru gruntów z dnia 22 października 2010 r. wydany przez Starostwo Powiatowe w S., potwierdzający, że jedynym właścicielem działki nr [...] (dawniej [...]) w J. jest F. O.. Datę wycięcia przedmiotowych drzew ustalono na podstawie oświadczenia złożonego przez F. O. do protokołu z dnia 1 grudnia 2005 r., który w trakcie oględzin w terenie na działce nr [...] (obecnie nr [...] ) oświadczył, że dokonał wycinki drzew na swojej posesji hipotecznej przed uzyskaniem decyzji (pozwolenia), wniosek złożył w dniu 4 listopada 2005 r., a wycinki dokonał w dniu 7 listopada 2005 r. Oczywistym jest, że ścięto te drzewa, które jeszcze przed dniem 4 listopada 2005 r. rosły na działce, a których na dzień 17 listopada już tam nie było. Na podstawie materiału dowodowego organ I instancji ustalił, że obwody pni wyciętych drzew wynoszą od 205,17 cm do 71,5 cm (186,52 cm po zmniejszeniu o 10 % do 65,00 cm po zmniejszeniu o 10 %). Są to dane, które pozwalają ustalić minimalny wiek najcieńszego z wyciętych drzew, na znacznie powyżej 11 lat. Wyliczenia takie nie naruszają zasady swobodnej oceny faktów z art. 80 K.p.a., która przy zachowaniu zasad logiki i doświadczenia zawodowego gwarantuje zachowanie przepisów postępowania dowodowego i nie narusza odpowiedniego ujawnienia procesu decyzyjnego. Dlatego też w dniu 20 października 2011 r. Burmistrz Miasta wydał kolejną decyzję wymierzającą administracyjną karę pieniężną w wysokości 281 671,92 zł. SKO w [...] po rozpatrzeniu odwołania strony decyzją z dnia 19 stycznia 2012 r. uchyliło zaskarżoną decyzję i sprawę przekazało do ponownego rozpoznania organowi I instancji. Aby ustalić dokładny wiek drzew organ I instancji zawarł umowę o dzieło z firmą świadczącą usługi w zakresie dendrologii. Biegły dendrolog dokonał pomiaru pni, ustalenia ilości i gatunku ściętych drzew oraz oszacowania wieku poszczególnych drzew. Zebrany materiał dowodowy stanowi podstawę do opracowania opinii dendrologicznej. W wyniku przeprowadzonych czynności i analiz ustalono: wycięte drzewa należały do gatunków jesion wyniosły oraz klon jawor, wyciętych zostało 9 sztuk drzew, wiek wyciętych drzew znacznie przekraczał 5 lat, drzewa przed wycinką były w co najmniej w dobrej kondycji zdrowotnej, nie powodowały zagrożeń dla szeroko rozumianego bezpieczeństwa, które uzasadniałyby ich wycinkę. Przedmiotowa dokumentacja zawiera również mapę lokalizacji, zestawienie tabelaryczne dokonanych pomiarów pni, wyliczenie obwodu ściętych drzew, zestawienie drzew wg grup pierśnic, stawki opłat za usunięcie drzew, stawki dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew oraz dokumentacje fotograficzną. Według Organu l instancji przedmiotowa opinia dokładnie określa wiek, gatunek, dane do wyliczenia kary, co pozwala w świetle ustalonych faktów i zebranych dowodów wymierzyć sprawcy nielegalnej wycinki administracyjną karę pieniężną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00