Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 listopada 2013 r., sygn. III SA/Łd 275/13

 

Dnia 5 listopada 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Ewa Alberciak, Sędziowie Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka, Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski (spr.), , Protokolant specjalista Aneta Brzezińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2013 roku sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Skierniewicach na uchwałę Rady Gminy Maków z dnia 27 sierpnia 2008 r. nr XXIV/119/08 w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia prowadzonego przez Gminę Maków przedszkola publicznego 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; 2. orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Skierniewicach wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę Rady Gminy Maków nr XXIV/119/08 z dnia 27 sierpnia 2008 r. w sprawie ustalenia opłaty za świadczenia prowadzonego przez Gminę Maków przedszkola publicznego. Uchwale tej zarzucił rażące naruszenie prawa, w szczególności art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty polegającego na braku wskazania za jakiego rodzaju świadczenia opłata jest pobierana oraz ustaleniu w § 1 zaskarżonej uchwały stałej zryczałtowanej opłaty za 1 dziecko miesięcznie w wysokości 60 zł. za świadczenia prowadzonego przez Gminę Maków przedszkola publicznego przy jednoczesnym braku wskazania za jakiego rodzaju świadczenia opłata jest pobierana.

Wskazując na powyższe i powołując się na przepis art. 147 § 1 w zw. z art. 3 § 2 pkt 5 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały.

W uzasadnieniu skargi podniesiono, że zaskarżona uchwała w § 1 ustala odpłatność w wysokości 60 zł. miesięcznie za 1 dziecko za świadczenia publicznego przedszkola prowadzone przez Gminę Maków wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego. Uchwała pozostaje wadliwa z uwagi na sposób ustalenia opłat. Powinna być ona ustalona w oparciu o zasadę ekwiwalentności świadczeń, a zatem precyzyjnie określać poszczególne, konkretne świadczenia, za które ustalana jest opłata, a także co składa się na każde z tych świadczeń i w konsekwencji opłat. Przedmiotem opłaty są bowiem konkretne i rzeczywiście realizowane świadczenia, nie zaś sama gotowość do ich spełnienia. Sposób ustalenia odpłatności powinien zatem być przekonujący, oparty na kalkulacji ekonomicznej, a argumentacja za nim przemawiająca racjonalna i stosownie uzasadniona. W przeciwnym razie opłatę przewidzianą przedmiotową uchwałą należałoby traktować jako przymusową odpłatność nakładaną przez władze publiczne za oferowane świadczenie na rzecz obywatela. Przepis § 1 zaskarżonej uchwały nie zawiera jakiejkolwiek kalkulacji opłaty i brak jest wyjaśnienia, dlaczego wysokość opłaty ustalono akurat w wysokości 60 zł. na dziecko. Z powyżej zaprezentowanych powodów zaskarżona uchwała istotnie narusza przepis art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty, co winno skutkować wyeliminowaniem jej z obrotu prawnego. Prokurator podniósł, że skarga na przedmiotową uchwałę podlega rozpoznaniu bez względu na to, że uchwała ta została uchylona uchwałą rady Gminy Maków z dnia 29 czerwca 2011 r. nr X/57/11. Także ta druga uchwała stała się przedmiotem odrębnej skargi prokuratora.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00