Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17 września 2013 r., sygn. I SA/Wr 771/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Katarzyna Radom, Sędziowie Sędzia WSA - Dagmara Dominik-Ogińska (sprawozdawca), Sędzia WSA - Ewa Kamieniecka, Protokolant Anna Terlecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 17 września 2013 r. przy udziale - sprawy ze skargi A spółki cywilnej z siedzibą we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] kwietnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie: podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki Opel Vectra oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie podatkowe przed organami podatkowymi.
1.1. Przedmiotem skargi A. Spółki cywilnej z siedzibą we W. (dalej: spółka/skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: organ podatkowy drugiej instancji/organ odwoławczy) z dnia 4 kwietnia 2013 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) z dnia 9 stycznia 2013 r. nr [...] określającą spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w kwocie 663 zł.
1.2. Jak wynika z akt sprawy, organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec spółki postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki [...] nr nadwozia [...], rok produkcji 2006, w związku z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli z dnia 22 lutego 2012 r. nr [...] w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych za okres od dnia 1 stycznia 2010r. do dnia 31 grudnia 2011 r. W toku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że ww. samochód spółka zakupiła od belgijskiej firmy B. (faktura z dnia 2 listopada 2010 r. na kwotę 5.355 euro). Następnie w dniu 16 września 2011 r. jeden ze wspólników spółki dokonał na terenie Niemiec zarejestrowania przedmiotowego samochodu jako pojazdu ciężarowego z zamkniętą skrzynią i dwoma miejscami siedzącymi (niemiecki dokument rejestracyjny - eksportowy z dnia 16 grudnia 2010 r.). Badanie techniczne tego pojazdu zostało wykonane w dniu 22 grudnia 2010 r. w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów [...] - Firmie Transportowej [...] w B. W wydanym zaświadczeniu diagnosta określił rodzaj pojazdu jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. W dniu 19 lipca 2011 r. spółka sprzedała wymieniony samochód, co potwierdza faktura VAT nr 3/7/2011, w której nie określono typu sprzedanego pojazdu. Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika również, że wspomniana firma M.S. w dniu 28 lipca 2011 r. dokonała w przedmiotowym pojeździe montażu siedzeń wraz z zagłówkami i pasami bezpieczeństwa, w związku z czym zmianie uległa liczba miejsc siedzących z 2 na 5. Samochód ten został po raz pierwszy zarejestrowany w kraju w dniu 20 lipca 2011 r. W postępowaniu organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił także dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 10 października 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód jest pięciodrzwiowy, posiada jedną zamkniętą przestrzeń dla kierowcy, pasażerów i towarów, z dwoma rzędami siedzeń wraz z pasami bezpieczeństwa i zagłówkami. Siedzenia obu rzędów montowane w fabrycznych punktach kotwiących. Nadwozie typu kombi bez widocznych uszkodzeń blacharskich i lakierniczych Nie stwierdzono przegrody oddzielającej przestrzeń przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej, która może być używana do przewozu towarów. Pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. W całym wnętrzu stwierdzono jednolitą tapicerkę, wykonaną ze skóry. W drugim rzędzie siedzeń stwierdzono również dywaniki i wykładzinę podłogową, oświetlenie w przedniej części kabiny i tylnej przeznaczonej dla pasażerów drugiego rzędu. W części wewnętrznej drzwi bocznych stwierdzono szyby regulowane elektrycznie, głośniki, uchwyty i podłokietniki przeznaczone dla pasażerów. W panelu pomiędzy siedzeniami pierwszego rzędu zamontowano podłokietnik, w którego tylnej części umieszczono nawiewy skierowane na tylny rząd siedzeń oraz pod schowek i popielniczkę. W bagażniku znajdowało się gniazdo 12V oraz oświetlenie umieszczone w panelu bocznym. Część bagażnika zabezpieczona na wysokości szyb roletą z tworzywa sztucznego, montowana za drugim rzędem siedzeń. Kolumna kierowcy multimedialna, manualna skrzynia biegów, klimatyzacja, sprzęt audio, podgrzewane fotele przednie, relingi dachowe, aluminiowe felgi, poduszki powietrzne.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right