Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 502/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Semiczek (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska, Protokolant Edyta Luniak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 lipca 2013 r. przy udziale sprawy ze skargi "A" s.c. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi.
1.1. Przedmiotem skargi "A" Spółki cywilnej z siedzibą we W. (dalej: strona/spółka/skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: Dyrektor Izby organ odwoławczy/organ podatkowy drugiej instancji) z dnia [...] r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) z dnia [...] r. nr [...] określającą spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w kwocie 1 233zł.
1.2. Jak wynika z akt sprawy, organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec spółki postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki "A" nr nadwozia [...], rok produkcji 2007, w związku z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli z dnia [...] r. nr [...] w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. W toku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że ww. samochód strona zakupiła od niemieckiej firmy "C", za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego, w dniu 13 października 2010 r. za kwotę 10 017,07 euro. Po zakupie samochodu, w dniu 11 listopada 2010 r. (w czasie gdy właścicielem była spółka), został on zarejestrowany na terenie Niemiec przez D. W., jako ciężarowy. Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że pojazd posiadał zamkniętą skrzynię i dwa miejsca siedzące oraz dokonano w nim zmian polegających na: usunięciu tylnego rzędu siedzeń, zaślepieniu miejsc zakotwienia siedzeń i pasów bezpieczeństwa oraz wyposażeniu w ściankę oddzielającą za pierwszym rzędem siedzeń. Badanie techniczne tego pojazdu zostało wykonane w dniu 12 listopada 2010 r. w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów "D" - Firmie "E" M. S. w B. W wydanym zaświadczeniu diagnosta określił rodzaj pojazdu jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. W takiej specyfikacji pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w kraju w dniu 17 listopada 2010 r. Wymieniony samochód spółka sprzedała, co potwierdza faktura z dnia [...] listopada 2010 r., w której nie określono typy sprzedanego pojazdu, podając jedynie markę, rok produkcji, nr rejestracyjny, kolor i nr nadwozia. Organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 5 października 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód marki "B" o nr nadwozia [...] z jedną zamkniętą przestrzenią dla kierowcy, pasażerów i towarów. Pojazd (5) pięciodrzwiowy z I rzędem siedzeń wyposażonym w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Za I rzędem siedzeń stwierdzono przegrodę zbudowana w części górnej z metalowej kraty natomiast dolnej z płyty wiórowej zamontowaną za pomocą śrub i wsporników. W przestrzeni przeznaczonej dla pasażerów II rzędu oryginalne uchwyty przeznaczone do zamontowania tylnej kanapy oraz po obu stronach pojazdu i w podsufitce zamontowane pasy bezpieczeństwa przeznaczone dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. W całym wnętrzu pojazdu stwierdzono jednolitą tapicerkę dachową. Ponadto, pojazd wyposażono w poduszki powietrzne, oświetlenie w przedniej i tylnej części kabiny, klimatyzację i nawiewy dla pasażerów obu rzędów siedzeń, elektryczną regulację szyb przednich i tylnych drzwi, uchwyty, podłokietniki i głośniki w części wewnętrznej drzwi w II rzędzie siedzeń. Ponadto, pojazd wyposażono w aluminiowe felgi i relingi dachowe. Organ podatkowy pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje: od Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w S., że przedmiotowy samochód przed zarejestrowaniem go jako ciężarowy, był zarejestrowany jako pojazd osobowy; od Generalnego Importera na Polskę samochodów marki "B" - "F" Sp. z o.o., że przedmiotowy pojazd został wyprodukowany jako pojazd osobowy.