Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 410/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Dagmara Dominik - Ogińska (sprawozdawca), Sędzia WSA - Katarzyna Radom, Sędzia WSA - Marek Olejnik, Protokolant Katarzyna Wilczek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 czerwca 2013 r. przy udziale - sprawy ze skargi A s.c. z siedzibą we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] stycznia 2013r. nr [...] w przedmiocie: podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi.
1.1. Przedmiotem skargi A Spółki cywilnej z siedzibą we W. (dalej: strona/spółka/skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: organ odwoławczy/organ podatkowy drugiej instancji) z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] określającą spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w kwocie 11.630 zł.
1.2. Jak wynika z akt sprawy, organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec spółki postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki AUDI A6 nr nadwozia [...], rok produkcji 2007, w związku z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. W toku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że ww. samochód strona zakupiła od belgijskiej firmy B, za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego (faktura z dnia 22 lipca 2010 r. na kwotę 15.655 euro). Następnie w dniu 5 sierpnia 2010 r. jeden ze wspólników spółki dokonał na terenie Niemiec zarejestrowania przedmiotowego samochodu jako pojazdu specjalnego (pojazd pomocy drogowej). Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że pojazd posiadał 2 miejsca siedzące, z alternatywą miejsc siedzących w ilości 4. Badanie techniczne tego pojazdu zostało wykonane na terenie Polski w dniu 13 sierpnia 2010 r. w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów [...] - C M.S. w B., co potwierdzono stosownym zaświadczeniem, w którym określono rodzaj pojazdu jako specjalny. Wymieniony samochód spółka odsprzedała w dniu 17 lutego 2011 r., wskazując w fakturze potwierdzającej tę transakcję, jedynie markę, rok produkcji, nr rejestracyjny, kolor i nr nadwozia. Ustalono ponadto, że wspomniana firma M. S. w dniu 26 listopada 2011 r. w wymienionym pojeździe zdemontowała zabudowę warsztatową i zamontowała siedzenia wraz z pasami bezpieczeństwa, w związku z czym zmianie uległa specyfika pojazdu z pogotowia technicznego na samochód osobowy. Organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 23 sierpnia 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód ma jedną zamkniętą przestrzenią dla kierowcy i pasażerów, posiadającą 5 drzwi, 2 rzędy siedzeń wraz z pasami bezpieczeństwa w obu rzędach, regulowane elektrycznie szyby, skórzaną tapicerkę, która wykazywała ten sam stopień zużycia, a nad drzwiami bocznymi stwierdzono uchwyty dla pasażerów oraz oświetlenie w części przedniej i tylnej kabiny. Pojazd wyposażono w klimatyzację dwustrefową, podgrzewane przednie fotele, nawiewy na drugi rząd siedzeń, aluminiowe felgi oraz automatyczną skrzynię biegów. Organ podatkowy pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje: od Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w Świecku, że przedmiotowy samochód przed zarejestrowaniem go jako specjalny, był zarejestrowany jako pojazd osobowy; od Generalnego Importera na Polskę samochodów marki Audi - D Sp. z o.o., że przedmiotowy pojazd został wyprodukowany jako pojazd osobowy.