Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 412/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Dagmara Dominik -Ogińska (sprawozdawca), Sędzia WSA - Katarzyna Radom, Sędzia WSA - Marek Olejnik, Protokolant Katarzyna Wilczek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 czerwca 2013 r. przy udziale- sprawy ze skargi A s.c. z siedzibą we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] stycznia 2013r. nr [...] w przedmiocie: podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi.
1.1. Przedmiotem skargi A Spółki cywilnej z siedzibą we W. (dalej: strona/spółka/skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: organ odwoławczy) z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] określającą spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w kwocie 723 zł.
1.2. Jak wynika z akt sprawy, organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec spółki postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki OPEL VECTRA nr nadwozia [...], rok produkcji 2007, w związku z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. W toku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że ww. samochód strona zakupiła od belgijskiej firmy B, za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego (faktura z dnia 14 października 2010 r. na kwotę 5.955 euro). Następnie w dniu 11 listopada 2010 r. jeden ze wspólników spółki dokonał na terenie Niemiec zarejestrowania przedmiotowego samochodu jako pojazdu ciężarowego. Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że pojazd posiadał 2 miejsca siedzące oraz dokonano w nim zmian polegających na wydzieleniu przestrzeni ładunkowej i zaślepieniu punktów mocowań siedzeń tylnego rzędu. Wymieniony samochód spółka sprzedała, co potwierdza faktura z dnia 3 lutego 2011 r. wystawiona we W., w której określono typ sprzedanego pojazdu jako ciężarowy. Badanie techniczne tego pojazdu zostało wykonane w dniu 9 lutego 2011 r. w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów [...] - C M.S. w B.. W wydanym zaświadczeniu diagnosta określił rodzaj pojazdu jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. Następnie, tego samego dnia wspomniana firma M.S. dokonała w wymienionym pojeździe montażu tylnych siedzeń wraz z zagłówkami i pasami bezpieczeństwa, w związku z czym zmianie uległa liczba miejsc siedzących z 2 na 4. Samochód ten został po raz pierwszy zarejestrowany w kraju w dniu 11 lutego 2011 r. jako ciężarowy, wielozadaniowy z czterema miejscami siedzącymi. Następnie, nowy właściciel przedmiotowego pojazdu poddał go zmianom polegającym na demontażu kraty z przegrodą oraz przywróceniu fabrycznego pasa dla środkowego siedziska tylnej kanapy w miejscach przewidzianych przez producenta, co spowodowało zmianę typu pojazdu z ciężarowego czteromiejscowego na osobowy pięciomiejscowy. Organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 5 września 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód jest pięciodrzwiowy (w tym bagażnik), posiada jedną zamkniętą przestrzenią dla kierowcy, pasażerów i towarów, z dwoma rzędami siedzeń wraz z pasami bezpieczeństwa i zagłówkami. Samochód typu kombi w kolorze czarnym bez widocznych uszkodzeń blacharskich i lakierniczych. Nie stwierdzono przegrody oddzielającej przestrzeń przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej, która może być używana do przewozu towarów. Pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. W całym wnętrzu stwierdzono jednolita tapicerkę welurową, która wykazywała ten sam stopień zużycia. W drugim rzędzie siedzeń stwierdzono również dywaniki i wykładzinę podłogową, oświetlenie sufitowe w tylnej części, popielniczki, uchwyty i podłokietniki w części wewnętrznej drzwi, szyby regulowane elektrycznie. Organ podatkowy pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje: od Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w S., że przedmiotowy samochód przed zarejestrowaniem go jako ciężarowy, był zarejestrowany jako pojazd osobowy; od Generalnego Importera na Polskę samochodów marki Opel - D Sp. z o.o., że przedmiotowy pojazd został wyprodukowany jako pojazd osobowy M1.