Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 501/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marta Semiczek (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska, Protokolant Edyta Luniak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 lipca 2013 r. przy udziale sprawy ze skargi "A" s.c. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi.
1.1. Przedmiotem skargi "A" Spółki cywilnej z siedzibą we W. (dalej: strona/spółka/skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: Dyrektor Izby organ odwoławczy/organ podatkowy drugiej instancji) z dnia [...] r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) z dnia [...] r. nr [...] określającą spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w kwocie 7 905 zł.
1.2. Jak wynika z akt sprawy, organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec spółki postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki "B" nr nadwozia [...], rok produkcji 2007, w związku z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli z dnia [...] r. nr [...] w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. W toku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że ww. samochód strona zakupiła od niemieckiej firmy "C", za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego, w dniu 23 października 2010 r. za kwotę 10 793,17 euro. Po zakupie samochodu, w dniu 11 listopada 2010 r. (w czasie gdy właścicielem była spółka), został on zarejestrowany na terenie Niemiec przez D. W., jako ciężarowy. Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że pojazd posiadał zamkniętą skrzynię i dwa miejsca siedzące oraz dokonano w nim zmian polegających na: usunięciu tylnego rzędu siedzeń, zaślepieniu miejsc zakotwienia siedzeń i pasów bezpieczeństwa oraz wyposażeniu w ściankę oddzielającą za pierwszym rzędem siedzeń. Badanie techniczne tego pojazdu zostało wykonane w dniu 12 listopada 2010 r. w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów "D" - Firmie "E" M. S. w B. W wydanym zaświadczeniu diagnosta określił rodzaj pojazdu jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. W takiej specyfikacji pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w kraju w dniu 13 listopada 2010 r. Wymieniony samochód spółka sprzedała, co potwierdza faktura z dnia [...] listopada 2010 r., w której określono typ sprzedanego pojazdu jako ciężarowy. Organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 11 października 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód ma z jedną zamkniętą przestrzenią dla kierowcy, pasażerów i towarów. Pojazd (5) pięciodrzwiowy z II rzędami siedzeń wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa i zagłówki. Nadwozie samochodu typu kombi bez widocznych uszkodzeń blacharskich i lakierniczych. Nie stwierdzono przegrody oddzielającej przestrzeń przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej, która może być używana do przewozu towarów. Pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. W całym wnętrzu pojazdu stwierdzono jednolitą tapicerkę, która wykazywała ten sam stopień zużycia w obu rzędach siedzeń. Ponadto, w II rzędzie siedzeń stwierdzono również: dywaniki i wykładzinę podłogową, oświetlenie w przedniej części kabiny i tylnej przy drzwiach, popielniczki, uchwyty i podłokietniki w części wewnętrznej drzwi w II rzędzie siedzeń. Ponadto, pojazd wyposażony był w aluminiowe felgi, szyby regulowane elektrycznie oraz elektrycznie regulowane lusterka. Organ podatkowy pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje: od Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w S., że przedmiotowy samochód przed zarejestrowaniem go jako ciężarowy, był zarejestrowany jako pojazd osobowy; od Generalnego Importera na Polskę samochodów marki "B" - "F" Sp. z o.o., że przedmiotowy pojazd został wyprodukowany jako pojazd osobowy.