Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 lipca 2013 r., sygn. I SA/Wr 411/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dagmara Dominik - Ogińska (sprawozdawca), Sędzia WSA Katarzyna Radom, Sędzia WSA Marek Olejnik, Protokolant Katarzyna Wilczek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 25 czerwca 2013 r. przy udziale - sprawy ze skargi A s.c. z siedzibą we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we W. z dnia [...] stycznia 2013r. nr [...] w przedmiocie: podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organami podatkowymi.
1.1. Przedmiotem skargi A Spółki cywilnej z siedzibą we W. (dalej: strona/spółka/skarżąca) jest decyzja Dyrektora Izby Celnej we W. (dalej: Dyrektor Izby organ odwoławczy/organ podatkowy drugiej instancji) z dnia 25 stycznia 2013 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. (dalej: organ podatkowy pierwszej instancji) z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] określającą spółce zobowiązanie w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w kwocie 9.454 zł.
1.2. Jak wynika z akt sprawy, organ podatkowy pierwszej instancji wszczął wobec spółki postępowanie w zakresie określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu marki AUDI A6 nr nadwozia [...], rok produkcji 2008, w związku z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w zakresie prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów samochodowych za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2011 r. W toku przeprowadzonego postępowania organ podatkowy pierwszej instancji ustalił, że ww. samochód strona zakupiła od niemieckiej firmy B, za pośrednictwem internetowego portalu aukcyjnego, w dniu 16 sierpnia 2011 r. za kwotę 11.681,54 euro. Po zakupie samochodu, w dniu 16 września 2011 r. (w czasie gdy właścicielem była spółka), został on zarejestrowany na terenie Niemiec przez G.U.N., jako ciężarowy. Z dokumentu rejestracyjnego wynika, że pojazd posiadał zamkniętą skrzynię i dwa miejsca siedzące oraz dokonano w nim zmian polegających na: usunięciu tylnego rzędu siedzeń, zaślepieniu miejsc zakotwienia siedzeń i pasów bezpieczeństwa oraz wyposażeniu w ściankę oddzielającą za pierwszym rzędem siedzeń. Badanie techniczne tego pojazdu zostało wykonane w dniu 19 września 2011 r. w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów [...] - C M.S. w B.. W wydanym zaświadczeniu diagnosta określił rodzaj pojazdu jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym z dwoma miejscami siedzącymi. W takiej specyfikacji pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w kraju w dniu 22 września 2011 r. Wymieniony samochód spółka sprzedała, co potwierdza faktura z dnia 3 października 2011 r., w której nie określono typy sprzedanego pojazdu, podając jedynie markę, rok produkcji, nr rejestracyjny, kolor i nr nadwozia. Organ podatkowy pierwszej instancji ustalił ponadto, że wspomniana firma M. S. w dniu 1 października 2011 r. dokonała w wymienionym pojeździe montażu tylnych siedzeń wraz z pasami bezpieczeństwa. Tego samego dnia pojazd poddano badaniu technicznemu, a w wydanym zaświadczeniu diagnosta stwierdził zmianę ilości miejsc siedzących z 2 na 5, nadal określając typ pojazdu jako ciężarowy z podrodzajem wielozadaniowym. Organ podatkowy pierwszej instancji dopuścił również dowód z oględzin przedmiotowego pojazdu, które przeprowadzono w dniu 7 września 2012 r. W ich wyniku stwierdzono, że samochód ma jedną zamkniętą przestrzenią dla kierowcy, pasażerów i towarów, z ilością drzwi 4 (oraz bagażnik z podnoszonymi drzwiami). Posiada dwa rzędy siedzeń wraz z pasami bezpieczeństwa w obu rzędach. Nie stwierdzono stałej przegrody oddzielającej przestrzeń przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów od przestrzeni tylnej, która może być używana do przewozu towarów. Pojazd posiadał jedynie siatkę wysuwaną na rolecie zamontowaną za drugim rzędem siedzeń. Ponadto, pojazd posiadał okna wzdłuż dwubocznych paneli oraz w drzwiach bagażnika. Dodatkowo okna w drugim rzędzie wyposażone zostały w rolety przeciwsłoneczne. W całym wnętrzu stwierdzono jednolitą tapicerkę welurową, która wykazywała ten sam stopień zużycia, 6 szt. poduszek powietrznych (2 szt. w przedniej pojazdu dla pasażerów pierwszego rzędu, kolejne 2 szt. w przednich fotelach i słupkach bocznych dla pasażerów drugiego rzędu). W drugim rzędzie siedzeń stwierdzono również: dywaniki i wykładzinę podłogową, oświetlenie w środkowej części kabiny i tylnej bagażnika, popielniczki, uchwyty i podłokietniki w części wewnętrznej drzwi w drugi rzędzie siedzeń, oryginalnie zamontowane głośniki, aluminiowe felgi, klimatyzacje, szyby regulowane elektrycznie, nawiewy w części bagażnika po obu stronach szyb. Organ podatkowy pierwszej instancji otrzymał także pisemne informacje: od Polsko-Niemieckiego Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w S., że przedmiotowy samochód przed zarejestrowaniem go jako ciężarowy, był zarejestrowany jako pojazd osobowy; od Generalnego Importera na Polskę samochodów marki Audi - D Sp. z o.o., że przedmiotowy pojazd został wyprodukowany jako pojazd osobowy.